Abiteboul: ‘Red Bull begint steeds op achterstand omdat het geen fabrieksteam is’
Motorsport Images
Daan de Geus
4 september 2020
Dat Red Bull vaak op achterstand aan een seizoen begint, komt omdat het geen fabrieksteam is en dus een chassisafdeling heeft die los staat van de afdeling waar de motoren vandaan komen. Dat stelt Renault-teambaas Cyril Abiteboul.
Renault was jarenlang – van 2007 tot en met 2018 – Red Bulls motorleverancier, wat van 2010 tot en met 2013 vier rijders- en constructeurstitels opleverde. Sinds het begin van het hybridetijdperk in 2014 zijn daar echter geen titels meer bij gekomen. Sinds 2019 rijdt Red Bull met Honda-motoren.
In deze nieuwe, ‘moderne Formule 1’ mist Red Bull echter iets belangrijks, volgens Abiteboul: “Red Bull is een fantastisch team, maar in de moderne Formule 1 kunnen je chassis- en motorafdeling niet langer zo van elkaar gescheiden zijn”, wordt hij geciteerd door Motorsport.com.
“Red Bulls stroeve seizoensstarts zijn daar wellicht een goede illustratie van, al zie je het uiteindelijk ook terug over de loop van het seizoen”, meent Abiteboul. Als je stelselmatig om de zeges wil meedoen, stelt hij: “moet je echt één groep zijn, één team. Met één en dezelfde instelling en manier van werken.”
De Renault-topman geeft daarbij toe dat het de Franse fabrikant ‘niet is gelukt dit samen met Red Bull voor elkaar te krijgen’. “Het lijkt er nu echter op dat ze niet in staat zijn het veel beter te doen met Honda”, doelt hij op de Japanse fabrikant waar Red Bull sinds 2019 mee werkt.
Lees ook: Honda: ‘Hoe beter we presteren, des te groter de kans dat we doorgaan in de F1’