Vincent Sondermeijer
28 januari 2015
Na een teleurstellend verlopen seizoen 2014, waarin Renault de zwakste krachtbron leverde, is de interne organisatie bij het bedrijf flink op de schop gegaan. Die herstructurering gaat dit jaar zijn vruchten afwerpen, verwacht Renault Sport-baas Cyril Abiteboul.
“Onze organisatie had een opfrisbeurt nodig, want in 2014 kregen we het niet voor elkaar om de beschikbare middelen optimaal te gebruiken”, zegt Abiteboul. “En dat terwijl de Formule 1 heel snel vooruit gaat, en wij als Renault niet achter kunnen blijven.”
Tijd dus voor een nieuwe aanpak, besloot Abiteboul. Hij voerde een aantal grote wijzigingen door in de organisatorische structuur van Renault Sport. “Om te beginnen hebben we Rob White benoemd tot chief technical officer. Zijn taak is het om technische kennis binnen het bedrijf te krijgen en in te zetten”, vertelt Abiteboul.
“Daarnaast is Jean-Paul Gousset aangesteld als organization performance officer”, gaat Abiteboul verder. “Hij gaat zorg dragen voor de organisatorische kant van de zaak, van de kleine details tot de grote veranderingen.”
Naast die twee benoemingen, heeft Renault aparte afdelingen opgericht die als taak hebben de prestaties en de betrouwbaarheid – twee factoren die vorig jaar nog wel eens te wensen over lieten – zo hoog mogelijk op te drijven. Tot slot is Rémi Taffin nu de eindverantwoordelijke voor alles wat in de Formule 1-fabriek en op het circuit gebeurt, van de assemblage tot de testbank.
Vertrouwen
Abiteboul twijfelt er niet aan dat de wijzigingen positieve effecten met zich mee brengen. “Het is nu nog een beetje vroeg om het resultaat te zien, omdat het aanpassingen voor de lange termijn zijn. Maar zo halverwege het seizoen zouden we het moeten gaan merken”, verzekert Abiteboul.
“We wisten wat ons deze winter te doen stond, en dat hebben we gedaan”, besluit Abiteboul. “Ons doel is om Red Bull en Toro Rosso een meer competitieve auto te geven, ongeacht het circuit. We zijn een stuk sneller en betrouwbaarder. Ik denk dat we het gat met de anderen grotendeels gedicht hebben.”
Gerelateerd nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Officieel: Renault stopt met productie Formule 1-motoren, Alpine wordt klantenteam
30 september 2024 18:00 - Nieuws