Laurens Stade
11 september 2019
Renault-teambaas Cyril Abiteboul beweert dat Renault de grens van 1000 pk al ‘een aantal races geleden’ heeft doorbroken. De Fransman twijfelt er ‘geen moment’ aan dat de Renault-krachtbron sterk is, al weet hij ook dat sommige mensen sceptisch zijn over die bewering.
De claim dat Renault deze ‘magische’ grens had doorbroken, kon vorige maand rekenen op de verbazing van Max Verstappen. ”Als dat zo is, dan is hun auto wel heel matig”, aldus de Nederlander. In Monza stond de Franse renstal er echter goed bij: Daniel Ricciardo kwam als vierde over de streep, terwijl Nico Hülkenberg volgde op de vijfde plaats.
Lees ook: Ricciardo na beste teamresultaat Renault in 11 jaar: ‘Renault heeft stappen gezet met motor’
Volgens Abiteboul is daar een duidelijke verklaring voor. ”Het antwoord is kracht en luchtweerstand”, aldus de Fransman tegen Auto Hebdo. ”We hebben een krachtige motor, daar twijfel ik geen moment aan. We hebben de grens van 1.000 pk al een aantal races geleden doorbroken. We weten dat sommige mensen sceptisch zijn en er grapjes over maken”, aldus Abiteboul.
Weinig luchtweerstand
Volgens de Franse teambaas is Renault wel beperkt in het benutten van al die kracht. ”Ik verwijs dan naar de telemetrie en GPS-data. Het is de realiteit dat de kilowatts er zijn. We kunnen daar alleen niet altijd optimaal gebruik van maken vanwege de risico’s die komen kijken bij het gebruik van de motor”, aldus Abiteboul. Lees: Top&Flop: Ricciardo bevestigt Renault-progressie, foutenfestival voor Vettel en Räikkönen Abiteboul geeft toe dat Renault in Italië meer heeft gepusht, en dat het team dankzij de lage luchtweerstand een goed resultaat kon behalen. ”Om eerlijk te zijn, hebben we dit weekend een beetje gepusht, vooral met Nico zodat hij zich tegen Albon kon verdedigen”, zegt de teambaas. ”Het kan zijn dat we de komende weken wat rustiger aan moeten doen. En dan is er nog de weerstand. We hebben een auto die extreem sterk is in langzame bochten, een auto die weinig weerstand genereert. Dat stelt ons in staat om dit soort resultaten te behalen”, aldus Abiteboul. Renault staat op dit moment vijfde in het constructeurskampioenschap, met een achterstand van achttien punten op McLaren.
Volgens de Franse teambaas is Renault wel beperkt in het benutten van al die kracht. ”Ik verwijs dan naar de telemetrie en GPS-data. Het is de realiteit dat de kilowatts er zijn. We kunnen daar alleen niet altijd optimaal gebruik van maken vanwege de risico’s die komen kijken bij het gebruik van de motor”, aldus Abiteboul. Lees: Top&Flop: Ricciardo bevestigt Renault-progressie, foutenfestival voor Vettel en Räikkönen Abiteboul geeft toe dat Renault in Italië meer heeft gepusht, en dat het team dankzij de lage luchtweerstand een goed resultaat kon behalen. ”Om eerlijk te zijn, hebben we dit weekend een beetje gepusht, vooral met Nico zodat hij zich tegen Albon kon verdedigen”, zegt de teambaas. ”Het kan zijn dat we de komende weken wat rustiger aan moeten doen. En dan is er nog de weerstand. We hebben een auto die extreem sterk is in langzame bochten, een auto die weinig weerstand genereert. Dat stelt ons in staat om dit soort resultaten te behalen”, aldus Abiteboul. Renault staat op dit moment vijfde in het constructeurskampioenschap, met een achterstand van achttien punten op McLaren.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws