Achter de schermen bij Team Redline: ‘Atze en Max zijn verschrikkelijk aan het ouwehoeren’
Sjaak Willems
19 juli 2019
Rudy van Buren heeft er een tweede kans om te slagen als coureur aan te danken: het simracen. We kregen een kijkje in de keuken van Team Redline als Van Buren samen Bono Huis, Atze Kerkhof en ene Max Verstappen meedoet aan de 24 Uur van Le Mans.
Prijzen won Van Buren al veel online; zijn echte doorbraak was uiteraard de titel ‘World’s Fastest Gamer’ in 2017. Een wedstrijd georganiseerd door McLaren, sinsdien staat zijn leven op zijn kop. “Dit had niet moeten gebeuren, Goodwood (hij reed er in de winnende McLaren uit 1974 van Emerson Fittipaldi) had niet moeten gebeuren, Race of Champions (waar hij o.a. Lando Norris versloeg) niet, hot laps in Duitsland en Japan voor McLaren ook niet.” Ondertussen staat Rudy van Buren op het randje van een carrière in de echte racewereld, hij druk bezig om in de nabije toekomst zijn debuut in de Porsche Cup te maken.
Naast al zijn beslommeringen in de echte wereld, zijn werk bij SimDelft, is Van Buren nog altijd veel online te vinden. Vaak racet Van Buren onder de vlag van simcollectief Team Redline, zeg maar het Ajax van de simwereld. We zijn te gast bij Van Buren thuis als twee Redline-teams zich klaarmaken voor de 24 Uur van Le Mans. De opstelling van Redline 1: Kerkhof zit in Breda, Huis in Maastricht, Verstappen in Monaco en dan is er ook nog engineer Diederik. Hij heeft zijn operatie met meerdere schermen opgezet in een hotelkamer in Kiev.
Lees ook: ‘Veelbelovende’ Porsche Supercup test voor Rudy van Buren
(tekst gaat verder onder de foto)
‘Max en Atze zijn verschrikkelijk aan het ouwehoeren’
Voor de wedstrijd wordt rFactor 2 gebruikt. Verwacht geen grafische hoogstandjes, het gaat om het realisme. “Alles gaat op gevoel, graphics boeien echt geen hol. Dat is ook waar het misgaat bij sommige spellen, het ziet er mooi uit. Maar daarbij blijft het dan ook; die spellen zijn echt bagger. Maar als je er hard in wil gaan, moet je nog steeds goed zijn, hoor”, aldus Van Buren. De ‘auto’ van Van Buren staat opgesteld in zijn kantoor boven, de cockpit is omringd door vier schermen die de coureur exact hetzelfde perspectief geven als een echte coureur zou hebben. Het setje kost bij elkaar 12.500 euro. Er is volop contact, onder meer via Whatsapp, maar ook via een afgeschermd radiokanaal. “Max en Atze zijn zo verschrikkelijk aan het ouwehoeren nu, haha! Nee, dat kan ik niet laten horen, dat doen we niet. Dit is echt jongens onder elkaar; het is ook een veilige plek voor die F1-jongens om gewoon zichzelf te zijn.” De uitgebreide reportage is terug te lezen in editie 11 van FORMULE 1. Van Buren vertelt alles over hoe moeilijk het is om de virtuele 24 Uur van Le Mans te overleven, zijn pogingen om een stoeltje in de Porsche Cup te krijgen en hoe wordt er binnen Team Redline gekeken naar de wereldster Max Verstappen? Editie 11 ligt nu in de winkel en is hier na te bestellen.
Voor de wedstrijd wordt rFactor 2 gebruikt. Verwacht geen grafische hoogstandjes, het gaat om het realisme. “Alles gaat op gevoel, graphics boeien echt geen hol. Dat is ook waar het misgaat bij sommige spellen, het ziet er mooi uit. Maar daarbij blijft het dan ook; die spellen zijn echt bagger. Maar als je er hard in wil gaan, moet je nog steeds goed zijn, hoor”, aldus Van Buren. De ‘auto’ van Van Buren staat opgesteld in zijn kantoor boven, de cockpit is omringd door vier schermen die de coureur exact hetzelfde perspectief geven als een echte coureur zou hebben. Het setje kost bij elkaar 12.500 euro. Er is volop contact, onder meer via Whatsapp, maar ook via een afgeschermd radiokanaal. “Max en Atze zijn zo verschrikkelijk aan het ouwehoeren nu, haha! Nee, dat kan ik niet laten horen, dat doen we niet. Dit is echt jongens onder elkaar; het is ook een veilige plek voor die F1-jongens om gewoon zichzelf te zijn.” De uitgebreide reportage is terug te lezen in editie 11 van FORMULE 1. Van Buren vertelt alles over hoe moeilijk het is om de virtuele 24 Uur van Le Mans te overleven, zijn pogingen om een stoeltje in de Porsche Cup te krijgen en hoe wordt er binnen Team Redline gekeken naar de wereldster Max Verstappen? Editie 11 ligt nu in de winkel en is hier na te bestellen.