Achtergrond: Is Mercedes het dominantste team van deze eeuw?
Sutton Images
Nino Stuivenberg
1 november 2018
Het seizoen 2018 loopt op zijn eind, en daarmee sluit de Formule 1 zijn vijfde jaar in het hybridetijdperk af. Hamiltons kampioenschap is binnen voor Mercedes, de constructeurstitel lonkt. De Zilverpijlen zijn sinds de introductie van V6-motoren in 2014 het te kloppen team. Maar hoe dominant is Mercedes precies?
FORMULE 1 vergeleek de statistieken van het Duitse team met die van Ferrari en Red Bull in hun gloriejaren. We keken naar het aantal overwinningen, polepositions en 1-2 finishes in verhouding tot het aantal races. Hoe hoger het percentage, hoe dominanter het team. Bij Mercedes hebben we de statistieken gepakt van na Mexico 2018. We komen dan tot de volgende cijfers.
Ferrari (2000-2004)
– Aantal seizoenen: 5
– Aantal gereden races: 85
– Aantal overwinningen: 57 (67,1%)
– Aantal polepositions: 51 (60,0%)
– Aantal 1-2 finishes: 23 (27,1%) Red Bull (2010-2013)
– Aantal seizoenen: 4
– Aantal gereden races: 77
– Aantal overwinningen: 41 (53,2%)
– Aantal polepositions: 52 (67,5%)
– Aantal 1-2 finishes: 12 (15,6%) Mercedes (2014-heden)
– Aantal seizoenen: 5
– Aantal gereden races: 98
– Aantal overwinningen: 72 (73,4%)
– Aantal polepositions: 82 (83,7%)
– Aantal 1-2 finishes: 39 (39,8%) Conclusie
Conclusies trekken over dominantie hangt natuurlijk sterk af van de rekenwijze. Als we kijken naar het aantal overwinningen, aantal polepositions en het aantal 1-2 finishes (in verhouding tot het aantal races), kunnen we niet anders concluderen dan dat Mercedes dominanter is dan Ferrari en Red Bull in hun gloriejaren. Mercedes scoort op ieder punt hoger en is met die rekenwijze het dominantste team van de 21ste eeuw. Tekst loopt door onder de foto.
Maakt dat de sport saai? Niet per se, we hebben met Hamilton/Rosberg en Hamilton/Vettel mooie duels gezien. Bovendien zijn er signalen dat het Mercedes-tijdperk zijn einde nadert. Kijk maar naar de cijfers van dit jaar. Ferrari was lange tijd dichtbij in de titelstrijd met Mercedes, en dat is terug te zien. Mercedes in 2018
– Aantal gereden races: 19
– Aantal overwinningen: 9 (47,4%)
– Aantal polepositions: 11 (57,9%)
– Aantal 1-2 finishes: 4 (21,1%) Een teken dat de dominantie op zijn eind loopt? Wie zal het zeggen. In 2019 wijzigen de Formule 1-regels op aerodynamisch vlak, wat de rangorde wel eens door elkaar kan gooien. Zo niet, dan kunnen de Zilverpijlen mogelijk nog veel meer records doen sneuvelen.
– Aantal seizoenen: 5
– Aantal gereden races: 85
– Aantal overwinningen: 57 (67,1%)
– Aantal polepositions: 51 (60,0%)
– Aantal 1-2 finishes: 23 (27,1%) Red Bull (2010-2013)
– Aantal seizoenen: 4
– Aantal gereden races: 77
– Aantal overwinningen: 41 (53,2%)
– Aantal polepositions: 52 (67,5%)
– Aantal 1-2 finishes: 12 (15,6%) Mercedes (2014-heden)
– Aantal seizoenen: 5
– Aantal gereden races: 98
– Aantal overwinningen: 72 (73,4%)
– Aantal polepositions: 82 (83,7%)
– Aantal 1-2 finishes: 39 (39,8%) Conclusie
Conclusies trekken over dominantie hangt natuurlijk sterk af van de rekenwijze. Als we kijken naar het aantal overwinningen, aantal polepositions en het aantal 1-2 finishes (in verhouding tot het aantal races), kunnen we niet anders concluderen dan dat Mercedes dominanter is dan Ferrari en Red Bull in hun gloriejaren. Mercedes scoort op ieder punt hoger en is met die rekenwijze het dominantste team van de 21ste eeuw. Tekst loopt door onder de foto.
Maakt dat de sport saai? Niet per se, we hebben met Hamilton/Rosberg en Hamilton/Vettel mooie duels gezien. Bovendien zijn er signalen dat het Mercedes-tijdperk zijn einde nadert. Kijk maar naar de cijfers van dit jaar. Ferrari was lange tijd dichtbij in de titelstrijd met Mercedes, en dat is terug te zien. Mercedes in 2018
– Aantal gereden races: 19
– Aantal overwinningen: 9 (47,4%)
– Aantal polepositions: 11 (57,9%)
– Aantal 1-2 finishes: 4 (21,1%) Een teken dat de dominantie op zijn eind loopt? Wie zal het zeggen. In 2019 wijzigen de Formule 1-regels op aerodynamisch vlak, wat de rangorde wel eens door elkaar kan gooien. Zo niet, dan kunnen de Zilverpijlen mogelijk nog veel meer records doen sneuvelen.
Gerelateerd nieuws
Verstappen relativeert transfergeruchten: ‘Je praat altijd met elkaar’
20 december 2024 18:00 - Nieuws
Briatore verklaart overstap op Mercedes-motoren: ‘Alpine heeft weer een zorg minder’
17 december 2024 12:00 - Nieuws
Ben Sulayem vindt onverwachte bondgenoot in Wolff: ‘Ik zou nooit zo via de radio schelden’
17 december 2024 08:00 - Nieuws