Achtergrond: Max Verstappen, een wereldmerk in wording
Peter van Egmond
André Venema
24 september 2016
In Nederland volstaat alleen zijn voornaam, daarbuiten (nog) niet. Maar de naamsbekendheid van Max Verstappen groeit gestaag. Manager Raymond Vermeulen gaat in het nieuwste nummer van Formule 1 uitgebreid in op het succes van de tiener en de gestage groei van de BV Verstappen, waarin tegenwoordig miljoenen omgaan.
Raymond, wat is er in vergelijking met vorig jaar allemaal gebeurd met ‘het merk’ Max Verstappen?
“Ik denk dat je dat van de buitenkant wel kunt zien. Met 16 jaar hebben we een Formule 1-contract afgesloten, met 17 jaar debuteert hij en met 18 jaar wint hij een Grand Prix. Daar geef je eigenlijk het antwoord al. In die periode heeft alles wat met Max te maken heeft, enorme stappen gemaakt. Op nationaal niveau wat sneller. Maar op internationaal niveau is dat overgeslagen, heeft Max ook meer bekendheid gekregen. En als merk, om terug te komen op je vraag, zie je nu dat Max een naam en een imago heeft met een hoog marketingpotentieel – nationaal én internationaal.” Max is goed te vermarkten, zoals dat in commercieel jargon heet.
“Dat merken we ook uit het bedrijfsleven. We zijn supertrots op Jumbo en Exact, onze partners. Die zijn heel vroeg ingestapt, hebben een sprong in het onbekende gemaakt. Maar die zitten nu op de eerste rij en hebben een fantastische deal, daar ben ik trots op. Als ik zie hoe breed Max leeft in Nederland én internationaal is het nu, denk ik, aan de multinationals om hierop in te haken. Dat is geen oproep, maar een vaststelling. We zitten met Max in een fantastische situatie. Op talentgebied is hij het beste wat we ooit hebben gehad. In Nederland en ver daarbuiten, durf ik te zeggen.” De organisatie Max Verstappen oogt en gedraagt zich als een professionele organisatie.
“Op allerlei gebieden werken we met licenties. We werken met bedrijven die ons strategisch adviseren. Ook op het terrein van social media laten we ons bijstaan door kundige partijen. We hebben bijvoorbeeld een brand book laten schrijven. Hoe willen we het merk Max inzetten, via welke kanalen? Hoe zien we Max als merk? Wat zijn de do’s and don’ts op het moment dat je iets wilt? Dat hebben we gedeeld met het team. Uiteindelijk heeft Max dat zelf allemaal geaccordeerd. In het finale stadium betrek ik hem zoveel mogelijk bij alles. We beslissen met ons allen. Maar Max heeft de beslissende stem.” Is hij een moeilijke jongen om mee te werken?
“Nee, maar hij weet wel wat hij wil. Dat vind ik fijn om te weten en ook om mee te werken.” Kun je een voorbeeld geven wat hij wel en niet wil?
“Hij zegt heel duidelijk: ‘Raymond, ik ben geen acteur.’ Op het moment dat hij iets moet doen, moet dat natuurlijk overkomen. En daar heeft hij gelijk in. Hij is autocoureur, Formule 1-coureurs zelfs, en geen acteur.”
Lees het complete en uitgebreide interview met Raymond Vermeulen in het nieuwste nummer van Formule 1. Met daarin ook onder meer een openhartig interview met Kimi Räikkönen en alles over het raceweekeinde in Singapore. Formule 1 editie 14 ligt nu in de winkel. Je kunt ‘m ook hier bestellen.
“Ik denk dat je dat van de buitenkant wel kunt zien. Met 16 jaar hebben we een Formule 1-contract afgesloten, met 17 jaar debuteert hij en met 18 jaar wint hij een Grand Prix. Daar geef je eigenlijk het antwoord al. In die periode heeft alles wat met Max te maken heeft, enorme stappen gemaakt. Op nationaal niveau wat sneller. Maar op internationaal niveau is dat overgeslagen, heeft Max ook meer bekendheid gekregen. En als merk, om terug te komen op je vraag, zie je nu dat Max een naam en een imago heeft met een hoog marketingpotentieel – nationaal én internationaal.” Max is goed te vermarkten, zoals dat in commercieel jargon heet.
“Dat merken we ook uit het bedrijfsleven. We zijn supertrots op Jumbo en Exact, onze partners. Die zijn heel vroeg ingestapt, hebben een sprong in het onbekende gemaakt. Maar die zitten nu op de eerste rij en hebben een fantastische deal, daar ben ik trots op. Als ik zie hoe breed Max leeft in Nederland én internationaal is het nu, denk ik, aan de multinationals om hierop in te haken. Dat is geen oproep, maar een vaststelling. We zitten met Max in een fantastische situatie. Op talentgebied is hij het beste wat we ooit hebben gehad. In Nederland en ver daarbuiten, durf ik te zeggen.” De organisatie Max Verstappen oogt en gedraagt zich als een professionele organisatie.
“Op allerlei gebieden werken we met licenties. We werken met bedrijven die ons strategisch adviseren. Ook op het terrein van social media laten we ons bijstaan door kundige partijen. We hebben bijvoorbeeld een brand book laten schrijven. Hoe willen we het merk Max inzetten, via welke kanalen? Hoe zien we Max als merk? Wat zijn de do’s and don’ts op het moment dat je iets wilt? Dat hebben we gedeeld met het team. Uiteindelijk heeft Max dat zelf allemaal geaccordeerd. In het finale stadium betrek ik hem zoveel mogelijk bij alles. We beslissen met ons allen. Maar Max heeft de beslissende stem.” Is hij een moeilijke jongen om mee te werken?
“Nee, maar hij weet wel wat hij wil. Dat vind ik fijn om te weten en ook om mee te werken.” Kun je een voorbeeld geven wat hij wel en niet wil?
“Hij zegt heel duidelijk: ‘Raymond, ik ben geen acteur.’ Op het moment dat hij iets moet doen, moet dat natuurlijk overkomen. En daar heeft hij gelijk in. Hij is autocoureur, Formule 1-coureurs zelfs, en geen acteur.”
Lees het complete en uitgebreide interview met Raymond Vermeulen in het nieuwste nummer van Formule 1. Met daarin ook onder meer een openhartig interview met Kimi Räikkönen en alles over het raceweekeinde in Singapore. Formule 1 editie 14 ligt nu in de winkel. Je kunt ‘m ook hier bestellen.
Gerelateerd nieuws
Sneertje van Verstappen: ‘Hoop dat we nu echte, volledige prestaties van alle auto’s zien’
21 november 2024 21:15 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas
Piastri is klaar met de rol van tweede rijder: ‘De kans op de rijderstitel is erg klein’
21 november 2024 15:00 - GP Las Vegas