Dit seizoen zijn er nog maar drie kleuren voor de verschillende banden: wit voor hard, geel voor medium en rood voor soft. Simpel. Maar er schuilen meer verschillen achter.

Hoewel de kleuren en benamingen elke race hetzelfde zijn, betekent dat niet dat elke race dezelfde banden worden gebruikt. In totaal zijn er vijf verschillende compounds. Op basis van de karakteristieken van het circuit worden er drie uitgekozen per race. De zachtste daarvan krijgt dus een rode streep, de middelste geel en de hardste wit. De codes C1 tot en met C5 geven aan welke compounds het exact zijn.

Tijdens de wintertest zijn alle vijf bandensoorten beschikbaar. De allerhardste en allerzachtste variant hebben wel gekleurde logo’s maar geen streep. Naar verwachting worden de middelste drie toch het meest gebruikt omdat die het beste passen bij het circuit en de huidige weersomstandigheden in Barcelona.

Pirelli’s autosportchef Mario Isola geeft aan dat er meer is veranderd dan alleen de kleurtjes. “We hebben een nieuwe structuur geïntroduceerd, met als voornaamste doel om oververhitting van de banden te minimaliseren”, verklaart hij. “Door de nieuwe aeroregels verwachten we dat de auto’s meer gaan glijden en er dus meer warmte in de banden komt. Dat de banden meer glimmen is overigens alleen een cosmetische aanpassing aan het oppervlak, dat heeft geen invloed op de prestaties.”

Bandenwarmers
Een verandering die al wel invloed lijkt te hebben, is het verlagen van de maximale temperatuur van de bandenwarmers voor de achterbanden van 100 naar tachtig graden. Diverse coureurs lieten zich al verrassen en spinden, al spelen de relatiefe lage temperaturen daar ook een rol bij. Bij de test in Abu Dhabi werden alle bandenwarmers teruggeschroefd. “Maar de teams uitten hun zorgen over het opwarmen van de voorbanden”, zegt Isola. “Achter is dat geen probleem, want we zagen bij veel races al heel langzame opwarmrondes en zelfs dat teams de bandenwarmers eerder van de auto haalden om de achterbanden juist koel te houden.”

Vanaf 2021 verdwijnen de bandenwarmers helemaal uit de Formule 1. “Daar hebben we al enige ervaring mee uit de Formule 2, maar de prestaties in de Formule 1 zijn natuurlijk vele malen hoger, dus dat vergt een extra stap in onze ontwikkeling.” Tegelijkertijd stapt de Formule 1 dan over van 13-inch naar 18-inch velgen. “Een van de grootste knelpunten op dit moment is om een geschikte testauto te vinden”, stelt Isola. “De technische regels van 2021 zijn immers nog niet vastgelegd, dus de teams weten niet wat ze moeten leveren. De basis zal een auto uit 2018 maar met aangepaste ophanging en aerodynamica om representatief te zijn voor wat we in 2021 kunnen verwachten.”

Testprogramma
Pirelli streeft ernaar in september te kunnen beginnen met het testen van banden voor 2021. Tot die tijd wil het nog een testprogramma afwerken voor de banden van 2020. Hoewel er geen regelwijzigingen zijn, wil Pirelli niet twee jaar met dezelfde banden verder. “Je moet niet vergeten dat de auto’s altijd veranderen, of er nu nieuwe regels zijn of niet”, benadrukt Isola. “Per jaar worden auto’s gemiddeld ene seconde tot anderhalve seconde sneller. Bovendien hebben we enkele nieuwe ideeën die we volgend jaar graag willen introduceren.”

Regenbanden
In tegenstelling tot vorig jaar heeft Pirelli dit jaar slechts één soort intermediates en één soort regenbanden. “Door het bereik te vergroten, is de tweede variant niet meer nodig. De regenbanden moeten beter bestand zijn tegen aquaplaning door een nieuwe compound en een nieuwe constructie, waaronder een aangepast profiel van de voorbanden. We maken geen gebruik van de mogelijkheid om een verzoek in te dienen voor een regentest, dus als er geen neerslag valt, kunnen de teams er niet mee testen. Maar de verschillen zijn niet zo heel groot, dus ze weten wat ze moeten doen als het tijdens een race wel gaat regenen.”

Pirelli pleit er al jaren voor om de wintertests niet in Barcelona maar in Bahrein te houden. “Zonder succes”, erkent Isola. “Maar dit jaar hebben we gelukkig acceptabel weer. Al is het niet helemaal zoals het tijdens de races zal zijn. In de ochtend is het nog iets te koel, de tijden aan het begin van de middag zijn het meest representatief. Overigens heeft de ontwikkeling van het asfalt een grotere invloed op de tijden dan de temperatuur. Vorig jaar was de asfaltlaag bij de test helemaal nieuw, inmiddels is deze flink geëvolueerd en kort gezegd een stuk ruwer.”