Franck Montagny kritisch: ‘Auto van Renault is gewoon slecht dit jaar’
André Venema
3 mei 2019
Twee coureurs van naam, een dure huishouding maar een impotente auto. Dat is 2019 kort samengevat wat betreft Renault. In het vierde jaar sinds de terugkeer in de sport is Renault nog altijd nauwelijks opgeschoten. “Renault is nog mijlenver van de top verwijderd. De auto is gewoon slecht dit jaar”, constateert oud-coureur Franck Montagny, tegenwoordig analyst voor Canal+.
Lees ook: Weblog-woensdag: Renault moet over de toekomst (en Abiteboul) nadenken
Daar zijn volgens de voormalig Formule 1-coureur een aantal oorzaken voor. Een ervan is de scheiding der geesten binnen het team. “Het chassis wordt in Engeland gemaakt en door Engelsen geproduceerd. De motoren worden in Parijs gemaakt en die afdeling wordt geleid door Fransen. De Engelsen denken dat zij de beste zijn en praten negatief over de Fransen en de Fransen praten negatief over de Engelsen omdat Renault hun merk is. Het zijn allemaal ego’s, maar ja, die heb je zo veel in de Formule 1, hè.” Ze zullen beter moeten gaan samenwerken, oordeelt Montagny. “Renault heeft al drie jaar een probleem: ze hebben met de auto nauwelijks progressie geboekt. De motor is wel iets beter, maar met het chassis hebben ze nog steeds dezelfde problemen.”
Nóg meer geld, nóg meer personeel
“Renault moet wachten op de nieuwe reglementen”, beseft ook Montagny. “Dat biedt mogelijkheden. Maar voor die tijd zullen ze eerst hun problemen moeten oplossen. Renault investeert veel geld in het team, huurt veel nieuw personeel. Dat moet ook wel als je dichterbij wilt komen. Als er bij Mercedes een miljoen mensen werken, moet jij er 1,2 miljoen hebben. Als Mercedes 400 miljoen uitgeeft, moet jij meer uitgeven. Renault ligt achter. Ze moeten meer tijd en geld investeren, anders komen ze nooit dichterbij”, besluit Montagny. Lees ook: Abiteboul noemt aanhoudende problemen Renault ‘frustrerend en onacceptabel’ In de nieuwste editie van FORMULE 1 lees je meer over de situatie bij Renault, waarom is er in die ruim drie jaar nog geen echte leider bij het megaconcern opgestaan? Nummer 6 ligt nu in de winkels, is onderweg naar onze abonnees of is hier online te bestellen.
“Renault moet wachten op de nieuwe reglementen”, beseft ook Montagny. “Dat biedt mogelijkheden. Maar voor die tijd zullen ze eerst hun problemen moeten oplossen. Renault investeert veel geld in het team, huurt veel nieuw personeel. Dat moet ook wel als je dichterbij wilt komen. Als er bij Mercedes een miljoen mensen werken, moet jij er 1,2 miljoen hebben. Als Mercedes 400 miljoen uitgeeft, moet jij meer uitgeven. Renault ligt achter. Ze moeten meer tijd en geld investeren, anders komen ze nooit dichterbij”, besluit Montagny. Lees ook: Abiteboul noemt aanhoudende problemen Renault ‘frustrerend en onacceptabel’ In de nieuwste editie van FORMULE 1 lees je meer over de situatie bij Renault, waarom is er in die ruim drie jaar nog geen echte leider bij het megaconcern opgestaan? Nummer 6 ligt nu in de winkels, is onderweg naar onze abonnees of is hier online te bestellen.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws