Achtervleugel BMW ligt onder vuur
Er is ophef ontstaan over de achtervleugel van het BMW Sauber-team. De vleugel zou, ondanks het aanbrengen van de verticale splitter, toch nog te flexibel zijn en dat zou een ongeoorloofd voordeel met zich meebrengen. Daarom denkt in ieder geval Honda er aan om protest in te dienen bij de FIA. Tussen de teams onderling circuleren verschillende foto’s die als bewijsmateriaal dienen. Deze foto’s zijn in handen van Autosport. BMW is gevraagd per direct haar vleugel aan te passen. Gebeurt dat niet, dan wordt er morgen na de race waarschijnlijk protest ingediend. Zeker als de BMW’s er toch in slagen om goed voor de dag te komen.
Dat juist Honda zich in deze situatie zo fel tegen BMW keert is niet zo vreemd. Honda en BMW vechten om de vierde plek in de stand bij de constructeurs en zijn dus directe concurrenten. Daarom heeft het team vrijdag bewijsmateriaal in de vorm van foto’s verzameld waarna BMW is gevraagd om haar achtervleugel aan te passen.
Ondanks de gesprekken die dit Grand Prix-weekend in de paddock zijn gehouden is de kou nog niet uit de lucht. Mochten de Honda-bolides morgen door Jacques Villeneuve of Nick Heidfeld worden verslagen, dan denkt Honda er serieus aan om dit na de race aan te kaarten bij de FIA. Dit heeft teambaas Nick Fry bevestigd. Er wordt gesuggereerd dat andere teams Honda steunen.
,,Als BMW zich niet aan de regels houdt, dan verwachten wij dat de FIA hier iets tegen zal doen. Doen ze dat niet, dan denken we serieus na over het indienen van een protest”, vertelt Fry. De verdachtmakingen jegens BMW zijn niet nieuw. In feite speelt dit verhaal al het hele seizoen, want het team werd samen met Ferrari en McLaren in een eerder stadium (na de Grand Prix van Maleisië) al verzocht om haar vleugels aan te passen.
Dit deden de drie genoemde teams, waarna de gemoederen werden gesust. De opvallend goede prestaties van BMW in Engeland zouden volgens ingewijden de reden zijn van nieuwe twijfel. McLaren-teambaas Ron Dennis wilde enkel bevestigen dat er twijfels waren over de achtervleugel van ’een team’, maar hij wilde geen namen noemen.
Het verhaal gaat dat het grote vleugelelement van de achtervleugel bij hoge snelheden vlak komt te liggen waardoor er hogere topsnelheden worden behaald. BMW zou in de gesprekken met andere teams hebben gezegd dat ze voor de Franse Grand Prix veranderingen door zullen voeren. Dit duurt de concurrentie echter te lang. BMW claimt uit veiligheidsoogpunt juist weer niet anders te kunnen. Momenteel bevinden de bolides zich in het parc fermé waardoor het sowieso uitgesloten is dat BMW veranderingen door kan voeren.
BMW-autosportdirecteur Mario Theissen wilde enkel kwijt dat hij was benaderd door andere teams, maar hij ontkent dat de renstal zich niet aan de regels houdt. ,,Er zijn gesprekken gevoerd, maar wat ons betreft is er geen enkele indicatie dat we iets moeten veranderen. De FIA heeft onze vleugels dit seizoen meermaals gecontroleerd en die vleugel is niet aangepast.”
,,En de FIA heeft ons niet benaderd met de vraag om veranderingen door te voeren. We gebruiken ook geen andere achtervleugel dan bij eerdere races. We hebben na Silverstone zelfs niks hoeven modificeren omdat we al met de verticale splitters reden.”
Dus er staan geen veranderingen gepland, nog voor de Grand Prix van Amerika? Theissen: ,,Voorlopig niet.”
KVN