Afsnijden mag?
Mag je een chicane afsnijden? En wat zijn daar de straffen voor?
Geachte redactie, Het is me niet duidelijk wat nou de precieze regels zijn over het afsnijden van chicanes of bochten. Moet het duidelijk zijn dat er geen sprake is van opzet? Wanneer moet je een 'oneerlijk ingehaalde' tegenstander zijn positie teruggeven, wanneer niet? Loont afsnijden of kun je het beter niet proberen vanwege de curbstones? Wat voor straffen kunnen er zoal voor worden uitgedeeld?
Dit soort vragen kwamen in me op bij het volgen van de Formule 1 de afgelopen vier jaar. Ik hoop dat jullie er meer van af weten.
Met vriendelijke groet,
Maarten van der Velden———————– Hoi Maarten, Bedankt voor je vraag,
De straffen voor het afsnijden van een chicane worden bepaald door de zogenaamde ‘stewards of the meeting’, zeg maar de scheids- en grensrechters van een Grand Prix. In principe wordt het afsnijden van een chicane bestraft als je er 1) een andere auto mee inhaalt, of 2) in de kwalificatietraining je snelste tijd mee neerzet. De stewards kunnen dan kiezen uit verschillende straffen: een drive-through penalty, een stop-and-go-penalty (tien seconden stilstaan aan het eind van de pitstraat, dit is al een tijdje niet meer gebruikt) een tijdstraf aan het eind van de race of het verliezen van een aantal startplaatsen voor de eerstvolgende race. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Stel dat een coureur zijn opponent bij een fel gevecht probeert uit te remmen, de chicane mist en voor hem de baan weer opkomt. Dit is een natuurlijke situatie die vrij vaak voorkomt en niets met opzet te maken heeft. Zolang hij de andere coureur daarna meteen weer voorbij laat is er niets aan de hand. Wat je ook wel eens ziet is dat aan het eind van de race de remmen en de banden zoveel te verduren hebben gehad dat steeds meer coureurs een bepaalde chicane niet meer halen. Je wordt dan niet bestraft als je een paar keer in je eentje rechtdoor schiet, maar na verloop van tijd krijgt het team wel een waarschuwing dat de coureur in kwestie het dan maar gewoon wat rustiger aan moet doen. Hopelijk ben je hier wat wijzer uit geworden, Groet FORMULE 1 RaceReport
Geachte redactie, Het is me niet duidelijk wat nou de precieze regels zijn over het afsnijden van chicanes of bochten. Moet het duidelijk zijn dat er geen sprake is van opzet? Wanneer moet je een 'oneerlijk ingehaalde' tegenstander zijn positie teruggeven, wanneer niet? Loont afsnijden of kun je het beter niet proberen vanwege de curbstones? Wat voor straffen kunnen er zoal voor worden uitgedeeld?
Dit soort vragen kwamen in me op bij het volgen van de Formule 1 de afgelopen vier jaar. Ik hoop dat jullie er meer van af weten.
Met vriendelijke groet,
Maarten van der Velden———————– Hoi Maarten, Bedankt voor je vraag,
De straffen voor het afsnijden van een chicane worden bepaald door de zogenaamde ‘stewards of the meeting’, zeg maar de scheids- en grensrechters van een Grand Prix. In principe wordt het afsnijden van een chicane bestraft als je er 1) een andere auto mee inhaalt, of 2) in de kwalificatietraining je snelste tijd mee neerzet. De stewards kunnen dan kiezen uit verschillende straffen: een drive-through penalty, een stop-and-go-penalty (tien seconden stilstaan aan het eind van de pitstraat, dit is al een tijdje niet meer gebruikt) een tijdstraf aan het eind van de race of het verliezen van een aantal startplaatsen voor de eerstvolgende race. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Stel dat een coureur zijn opponent bij een fel gevecht probeert uit te remmen, de chicane mist en voor hem de baan weer opkomt. Dit is een natuurlijke situatie die vrij vaak voorkomt en niets met opzet te maken heeft. Zolang hij de andere coureur daarna meteen weer voorbij laat is er niets aan de hand. Wat je ook wel eens ziet is dat aan het eind van de race de remmen en de banden zoveel te verduren hebben gehad dat steeds meer coureurs een bepaalde chicane niet meer halen. Je wordt dan niet bestraft als je een paar keer in je eentje rechtdoor schiet, maar na verloop van tijd krijgt het team wel een waarschuwing dat de coureur in kwestie het dan maar gewoon wat rustiger aan moet doen. Hopelijk ben je hier wat wijzer uit geworden, Groet FORMULE 1 RaceReport
Gerelateerd nieuws
Radiorechten ook naar Viaplay, Mol voortaan te beluisteren via Belgische omweg
01 maart 2023 14:23 - Nieuws
Mol: ‘Als je me nú zou vragen of ik weer vanaf circuit wil werken, zou ik nee zeggen. Gek hè?’
30 juli 2022 09:00 - GP Hongarije
Viaplay kiest voor nieuw presentatieduo: geen rol voor Mol en Plooij
01 december 2021 20:02 - Nieuws