Formule1
Daan de Geus
9 oktober 2011
Vitaly Petrov begon de Grand Prix van Japan met de hardere van de twee Pirelli-banden onder zijn Renault. In het begin verloor hij daardoor terrein, maar dat maakte hij in de slotfase weer goed.
“Doordat ik op de medium-banden stond en de jongens in mijn beurt allemaal op de zachte banden reden, was het aan het begin van de race vooral zaak om niet teveel posities en tijd te verliezen”, vertelt Petrov. “Dat was zeker niet makkelijk en we wisten ook niet hoe het zou gaan uitpakken, maar toen ik daarna aan het eind van de race overstapte op de zachte banden, had ik echt ineens veel meer grip.”
“Ik vond dat echt heerlijk en heb toen zoveel auto’s ingehaald, dat ik niet eens meer weet hoeveel het er nou precies waren”, vervolgt de Rus, die als negende eindigde en het door Renault gestelde doel zo heeft verwezenlijkt: “Het was de bedoeling om voor de Force India’s te eindigen en dat is dus gelukt”, constateert hij tevreden.
Voor Bruno Senna ging het in de andere Renault minder naar wens. “Dit was, zeker gezien de goede uitgangspositie, een teleurstellende race voor me”, beaamt de als zestiende geklasseerde Braziliaan ook zelf.
De schuld daarvoor zoekt Senna overigens niet bij zichzelf. “Ik werd bij de start een beetje afgeknepen door Vitaly en verloor daardoor posities. Tijdens de rest van de race had ik vervolgens last van hoge bandenslijtage en al het verkeer op de baan.”
“Al met al waren we dit weekend echter wel sterker dan we in Singapore waren en ik denk dat we genoeg van dit weekend kunnen leren, dus hopelijk eindig ik in Zuid-Korea dan weer in de punten.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws