Alan Permane: ‘Renault wil Mercedes verslaan’
Renault houdt de vaart er goed in. In Turkije kon het zich meten met Ferrari en Mercedes. Nieuwe ontwikkelingen moeten het team nog verder vooruit helpen.
Alan Permane, chief race engineer bij Renault F1 deelt zijn bevindingen over de Grand Prix van Turkije, waar het team dankzij de zesde plaats van Robert Kubica weer acht punten kon bijschrijven.
Bent u tevreden met de prestatie van het team?
“Beide coureurs reden sterk en we hebben weer waardevolle punten gescoord, maar we zijn een beetje teleurgesteld dat we niet voor Mercedes zijn geëindigd. We leken namelijk sneller te zijn in de race. Zoals we dit seizoen al vaker hebben gezien, speelt de eerste stint een cruciale rol in het verloop van de race. We hoopten Robert voor Rosberg te krijgen in de pits. Onze stop was goed, maar Mercedes was net iets sneller, zodat we de rest van de middag in het treintje achter de Mercedes-coureurs reden.” Jullie zijn de meeste races dit seizoen gewaagd aan Mercedes. Hoe schat u de krachtsverhoudingen in?
“In Turkije was ons racetempo beter dan dat van Mercedes, maar zij waren iets sneller in de kwalificatie, en dat was ook in Barcelona het geval. Na afloop van de race sprak ik met Robert en hij had het gevoel dat Rosberg hem ophield en dat hij sneller had gekund. Het is nu dus aan ons om beter voor de dag te komen in de kwalificatie, zodat we tijdens de race het volle potentieel van onze auto kunnen benutten.” Vitaly Petrov lag op koers om punten te scoren, tot zijn lekke band in de slotfase. Hoe beoordeelt u zijn prestatie?
“Hij heeft het geweldig gedaan. Het was zeer spijtig dat hij een lekke band opliep bij zijn gevecht met Fernando Alonso, want hij verdiende het echt om punten te halen na zo’n sterke race. De laatste paar races waren moeizaam voor hem, met een paar ongelukken, dus hij kon een weekend als dit, waar alles op zijn plaats viel, goed gebruiken. Het was prachtig om hem te zien vechten met de Ferrari’s en Alonso lang achter zich te houden. Het moet zijn zelfvertrouwen veel goed hebben gedaan. Het was zijn beste weekend van dit seizoen en hopelijk kan hij dit doorzetten in Canada.” Waren de rijders tevreden met de nieuwe onderdelen die jullie dit weekend hebben geïntroduceerd?
“De belangrijkste update was onze nieuwe voorvleugel en die heeft zeker de voordelen gebracht die we hadden verwacht. De feedback van de coureurs was positief. We hebben op vrijdag een vergelijking kunnen maken met de oude versie en de resultaten bevestigden onze bevindingen in de windtunnel. Onze strategie is om elke races updates door te voeren. Dat is een van onze sterke punten. We werken zelfs alweer aan een andere versie van de voorvleugel, die ons nog meer downforce moet verschaffen.” De auto lijkt op elk type circuit goed te werken. Klopt dat?
“Ik denk inderdaad dat onze auto veelzijdig is en zich gemakkelijk laat besturen. Monaco was natuurlijk een hoogtepunt voor ons en toonde aan dat de R30 uitermate geschikt is voor circuits met een lage gemiddelde snelheid, maar we doen er alles aan om op ook op andere banen competitief te zijn. We blijven de auto doorontwikkelen. Zowel voor Canada als de daarop volgende races in Valencia en Silverstone hebben we nieuwe onderdelen in de pijplijn, waarmee we hopelijk Mercedes achter ons kunnen laten.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Renault
“Beide coureurs reden sterk en we hebben weer waardevolle punten gescoord, maar we zijn een beetje teleurgesteld dat we niet voor Mercedes zijn geëindigd. We leken namelijk sneller te zijn in de race. Zoals we dit seizoen al vaker hebben gezien, speelt de eerste stint een cruciale rol in het verloop van de race. We hoopten Robert voor Rosberg te krijgen in de pits. Onze stop was goed, maar Mercedes was net iets sneller, zodat we de rest van de middag in het treintje achter de Mercedes-coureurs reden.” Jullie zijn de meeste races dit seizoen gewaagd aan Mercedes. Hoe schat u de krachtsverhoudingen in?
“In Turkije was ons racetempo beter dan dat van Mercedes, maar zij waren iets sneller in de kwalificatie, en dat was ook in Barcelona het geval. Na afloop van de race sprak ik met Robert en hij had het gevoel dat Rosberg hem ophield en dat hij sneller had gekund. Het is nu dus aan ons om beter voor de dag te komen in de kwalificatie, zodat we tijdens de race het volle potentieel van onze auto kunnen benutten.” Vitaly Petrov lag op koers om punten te scoren, tot zijn lekke band in de slotfase. Hoe beoordeelt u zijn prestatie?
“Hij heeft het geweldig gedaan. Het was zeer spijtig dat hij een lekke band opliep bij zijn gevecht met Fernando Alonso, want hij verdiende het echt om punten te halen na zo’n sterke race. De laatste paar races waren moeizaam voor hem, met een paar ongelukken, dus hij kon een weekend als dit, waar alles op zijn plaats viel, goed gebruiken. Het was prachtig om hem te zien vechten met de Ferrari’s en Alonso lang achter zich te houden. Het moet zijn zelfvertrouwen veel goed hebben gedaan. Het was zijn beste weekend van dit seizoen en hopelijk kan hij dit doorzetten in Canada.” Waren de rijders tevreden met de nieuwe onderdelen die jullie dit weekend hebben geïntroduceerd?
“De belangrijkste update was onze nieuwe voorvleugel en die heeft zeker de voordelen gebracht die we hadden verwacht. De feedback van de coureurs was positief. We hebben op vrijdag een vergelijking kunnen maken met de oude versie en de resultaten bevestigden onze bevindingen in de windtunnel. Onze strategie is om elke races updates door te voeren. Dat is een van onze sterke punten. We werken zelfs alweer aan een andere versie van de voorvleugel, die ons nog meer downforce moet verschaffen.” De auto lijkt op elk type circuit goed te werken. Klopt dat?
“Ik denk inderdaad dat onze auto veelzijdig is en zich gemakkelijk laat besturen. Monaco was natuurlijk een hoogtepunt voor ons en toonde aan dat de R30 uitermate geschikt is voor circuits met een lage gemiddelde snelheid, maar we doen er alles aan om op ook op andere banen competitief te zijn. We blijven de auto doorontwikkelen. Zowel voor Canada als de daarop volgende races in Valencia en Silverstone hebben we nieuwe onderdelen in de pijplijn, waarmee we hopelijk Mercedes achter ons kunnen laten.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Renault