Meer progressie boeken en de stijgende lijn doortrekken. Dat zijn de termen die momenteel op MF1 Racing van toepassing zijn. Na twee goede weekends in Monaco en Silverstone, waar het team steeds dichter in de buurt van het middenveld kwam, moet Montréal de volgende race worden waarin het met Christijan Albers weer een beetje beter gaat.


De stijgende lijn is dus ingezet, waar gaat dat eindigen? ,,Hopelijk op het podium, maar als je het realistisch bekijkt weet je dat dat bijna niet mogelijk is”, lacht Albers desgevraagd. ,,Ik hoop dat het eindigt op een positie waar je de aansluiting hebt met het middenveld. Zodat je vanaf daar af en toe wat kunt laten zien.”

Een reële optie lijkt dan plek twaalf tot en met vijftien te zijn. De MF1-coureur hoopt stiekem op iets meer. ,,Hopelijk de toptien, mogelijk dat het een keer lukt. Misschien dat het tegen het einde van het seizoen zover is. Als we deze lijn door blijven zetten denk ik dat er wel het één en ander mogelijk is.”

Op Silverstone reed de Nederlander niet ver achter de Red Bull-coureurs. Volgens de criticasters te wijten aan het feit dat Red Bull een slecht weekend kende. Albers houdt er een andere visie op na. ,,Ik denk dat we het best goed voor elkaar hebben de laatste tijd. We halen het maximale uit de auto waardoor we steeds dichterbij komen. Daarom ben ik van mening dat het meer aan onze eigen ontwikkeling te danken is dat we dichter bij de Red Bulls komen.”

Montréal is in verschillende opzichten een heel ander circuit dan eerdere banen waarop dit seizoen is geracet. Dit weekend worden op de lange rechte stukken de hoogste topsnelheden tot nog toe verwacht en krijgen de remmen het zwaar te verduren als er weer geremd moet worden voor een chicane. Ook goede aërodynamica is een vereiste. En MF1 Racing beschikt over een nieuw aërodynamisch pakket.

Daarin heeft Albers alle vertrouwen. ,,En dat zeg ik niet zomaar. Het heeft pas zin om zoiets naar buiten te brengen als je echt wat weet te vinden. Iedere race zitten er wel wat nieuwe ontwikkelingen op de auto, maar pas als je twintig kilo downforce weet te winnen heeft het zin om zoiets in een persbericht te zetten.”

Nederlanders presteren over het algemeen goed in Canada. Vorig jaar liet Albers eveneens zien zich op zijn gemak te voelen op het semi-stratencircuit. Hij kwalificeerde zich namens Minardi als vijftiende. ,,Dat was één van m’n beste ronden van 2005, als ik er zo op terug kijk. Nu beschik ik over een betere auto en ik zal mijn best doen om aan te tonen waarom dit één van mijn favoriete circuits is. Dit is één van de weinige banen waarop de coureur het verschil kan maken, dus ik hoop op een sterk resultaat.”

KVN