Motorsport Images
Daan de Geus
6 september 2019
Alexander Albon heeft op de eerste dag van zijn tweede raceweekend voor Red Bull ook gelijk zijn eerste meters op een natte baan gemaakt met de RB15. Dat ging prima, vertelt de Thai, maar het kan volgens hem ook nog beter.
Vijfde en zesde – dat zijn de klasseringen die na de eerste twee trainingen op Monza achter Albons naam staan, met de Red Bull-rijder die in VT1 sneller was dan teamgenoot Max Verstappen, maar in de middagsessie achter de Nederlander zat. “Mijn eerste gevoel was vrij goed”, blikt hij terug op zijn dag. “De balans van de auto was prima en ikzelf vond steeds net een beetje meer.”
Lees ook: Verstappen: ‘De auto voelde goed aan, we zijn vrij competitief op deze voor ons lastige baan’
Helmwissel
Over finetunen gesproken: Albon en Red Bull zochten het tijdens VT1 al in de details, met de coureur die een helm van Arai uitprobeerde. Red Bulls RB15 is ontworpen op de luchtstromen die van de aero-componenten van de Arai-helm af komen, maar Albon reed bij zijn vorige team Toro Rosso met een helm van Bell en deed dat ook bij zijn Red Bull-debuut op Spa – en in VT2. “Ze wilden dit echter graag proberen”, zegt hij over de helmwissel. Of het veel verschil maakte qua aerodynamica? “Ik ben Adrian Newey niet, ik weet er niet veel van!”, lacht Albon, verwijzend naar Red Bulls technisch directeur. “Voor mij maakte het niet veel verschil. De regels voor helmen staan zo vast, dat ze allemaal vrijwel hetzelfde voelen zodra je ze opzet.” Teamgenoot Verstappen wisselde voor dit seizoen overigens van Arai naar Schuberth. De (tijdelijke?) wissel van Albon was ook om iets te proberen te verbeteren aan het radiosysteem dat in de helmen geïnstalleerd zit. Lees ook: Kvyat niet onder de indruk van Albon: ‘Hij reed 36 ronden achter mij’ Welke helm hij dit weekend gaat gebruiken, dat weet Albon nog niet. Wat hij wel weet, is dat hij niet zal balen als het later dit weekend regent op Monza. “Ik voelde me vandaag steeds meer op mijn gemak op een natte baan. Als het zaterdag of zondag regent als we wakker worden, stappen we vrij happy uit bed.”
Wat er dit weekend mogelijk is, daar wil hij zich niet echt over uitlaten. “We moeten maar zien wat er gebeurt als iedereen z’n motor opschroeft.” Maar met de top drie – Mercedes, Ferrari en Red Bull – ogenschijnlijk weer los van de rest en teamgenoot Verstappen die een gridstraf wacht, weet Albon ook: “De top vijf zou mooi zijn”, zegt hij vooruitblikkend op de kwalificatie van zaterdag.
De kwalificatie runs gingen vrijdag ook ‘iets beter’ dan de racesimulaties, vertelt hij. Het is echter, in pas zijn tweede weekend met Red Bull, nog een work in progress: “We moeten de auto nog wat finetunen en ik moet mezelf ook nog wat finetunen.”
Over finetunen gesproken: Albon en Red Bull zochten het tijdens VT1 al in de details, met de coureur die een helm van Arai uitprobeerde. Red Bulls RB15 is ontworpen op de luchtstromen die van de aero-componenten van de Arai-helm af komen, maar Albon reed bij zijn vorige team Toro Rosso met een helm van Bell en deed dat ook bij zijn Red Bull-debuut op Spa – en in VT2. “Ze wilden dit echter graag proberen”, zegt hij over de helmwissel. Of het veel verschil maakte qua aerodynamica? “Ik ben Adrian Newey niet, ik weet er niet veel van!”, lacht Albon, verwijzend naar Red Bulls technisch directeur. “Voor mij maakte het niet veel verschil. De regels voor helmen staan zo vast, dat ze allemaal vrijwel hetzelfde voelen zodra je ze opzet.” Teamgenoot Verstappen wisselde voor dit seizoen overigens van Arai naar Schuberth. De (tijdelijke?) wissel van Albon was ook om iets te proberen te verbeteren aan het radiosysteem dat in de helmen geïnstalleerd zit. Lees ook: Kvyat niet onder de indruk van Albon: ‘Hij reed 36 ronden achter mij’ Welke helm hij dit weekend gaat gebruiken, dat weet Albon nog niet. Wat hij wel weet, is dat hij niet zal balen als het later dit weekend regent op Monza. “Ik voelde me vandaag steeds meer op mijn gemak op een natte baan. Als het zaterdag of zondag regent als we wakker worden, stappen we vrij happy uit bed.”