Alfa Romeo en de FIA zijn nog volop bezig met hun onderzoek naar de roll hoop, de crashstructuur bovenop de motorkap die het zo flink te verduren kreeg tijdens Guanyu Zhou’s horrorcrash op Silverstone. Een eerste verbeterpunt voor de rolbeugel is al wel duidelijk.
De crash inclusief koprol en flinke ondersteboven glijpartij van Zhou in Silverstone wordt door autosportbond FIA – ondanks dat Zhou ongedeerd kon uitstappen – sowieso aangegrepen als test case om de veiligheid nog verder te verbeteren.
Zo is er aangehaald dat het (uiteraard) niet ideaal is dat Zhou na zijn crash tussen de bandenstapels en het hekwerk terecht kwam. Een ander punt dat is aangehaald, is dat de roll hoop van Zhou’s Alfa Romeo er helemaal aan was en de halo hem dus heeft gered, en dit iets is om kritisch naar te kijken.
Lees ook: Impact roll hoop bij crash Zhou ‘veel harder’ dan bij veiligheidstest
Wat dat betreft ‘loopt de analyse nog’, vertelt Alfa Romeo’s technisch directeur Jan Monchaux. “We werken er al vanaf het begin met de FIA aan. We proberen een reconstructie van het ongeluk te maken, maar dat is niet makkelijk.”
Over aan welke krachten de uiteindelijk gemillimeterde roll hoop onderhevig is geweest, kan en wil Monchaux daarom nog niet te veel zeggen. “Sowieso is het melden van de uitkomst aan de FIA.” De autosportbond heeft andere teams daarbij ook om input gevraagd, zegt Monchaux.
Wat wel ongetwijfeld gaat gebeuren, zo vervolgt hij, is dat er strengere gewichts- of weerstandstests zullen komen voor de rolbeugel. “De huidige krachten waaraan de roll hoop moet voldoen, zijn wellicht niet adequaat”, erkent Monchaux.
“Zeker als je het hebt over een crash als die van Zhou, waarbij de auto op z’n kop over het asfalt glijdt, heb je het meer over horizontale dan verticale krachten. Daar kijken we nu dus naar voor de toekomst. Het is mogelijk dat de FIA al voor de zomerstop met aanvullende tests komt.”