De FIA en het management van Formule 1 gaven gisteren een eerste echte indruk van hoe de auto’s er wat hen betreft in 2021 moeten gaan uitzien. Veel restricties aan de aerodynamica, een grotere rol voor de coureur en uiteraard de veelbesproken budgetcap. Een overzicht.

F1-directeur Ross Brawn, Chief Technical Officer Pat Symonds en Single Seater-baas van de FIA Nicholas Tombazis hebben één algemeen doel: kleinere verschillen tussen de teams en daarmee betere races. Een team uit wat nu de middenmoot is, zou met een topcoureur ook mee moeten kunnen doen om overwinning. Het uiteindelijke reglement wordt in oktober bepaald maar wat willen deze ‘Drie Wijzen’ allemaal veranderen?

Aerodynamica
Het probleem met de huidige auto’s is dat er niet dicht achter elkaar gereden kan worden. Door de vuile lucht gaat er zo’n 50 procent aan neerwaartse druk verloren. Dat verlies moet met die nieuwe regels worden teruggebracht naar 5-10 procent. Het ‘Ground-effect’ gaat daar een veel grotere rol bij spelen, teams zullen met hun vloer voor grip moeten zorgen.

Op de tekeningen van de FIA zijn ook vleugels boven de voorwielen te zien, die moeten de luchtstroom naar de happers aan de zijkant leiden om grip te genereren. Ook dit zou minder vuile lucht moeten veroorzaken. Alle middelen boven de vloer zullen gestandaardiseerd worden, simpeler.

Lees ook: FIA overweegt terugkeer bijtanken vanaf 2021, moet Formule 1 spectaculairder maken

Het is nog een vage schets, maar dit is ongeveer wat het trio in het hoofd heeft. Foto: F1.com

Op deze manier wil F1-directeur Ross Brawn voorkomen dat één team een zogenaamde Silver Bullet kan ontwerpen en alle andere teams het nakijken hebben. Goed voorbeeld is het laatste kunstje van Ross Brawn zelf, zijn auto in 2009 reed het hele veld vooral in de eerste helft van het seizoen zoek met de dubbele diffuser. “De relatieve vrijheid die teams nu hebben zal verdwijnen”, legt hij uit. “De ontwerpers zullen moeten accepteren dat de regels voor iedereen hetzelfde zullen zijn, ze kunnen de anderen nog steeds verslaan. Het verschil zal alleen niet meer twee seconden zijn maar twee tienden. Dat is wat we willen voor de Formule 1.”

Lees ook: Vettel hoopt dat Formule 1 de juiste kant opgaat: ‘2021 regels bepalen mijn toekomst’

Esthetisch gezien moet er ook iets veranderen, Formule 1-auto’s moeten sexy zijn en een poster aan de muur verdienen: “De auto’s moeten iets losmaken, “, vindt Nicholas Tombazis van de FIA. “Een wow-factor hebben. Fans moeten er een passie voor ontwikkelen, deel willen uitmaken van de Formule 1. De voorvleugel zoals hij nu is bijvoorbeeld, is aerodynamisch gezien misschien wat we willen maar mooi is hij niet. ”

Banden
Pirelli heeft ook huiswerk gekregen. “De vuile lucht heeft nu ook als gevolg dat banden sneller op zijn”, vertelt Nicholas Tombazis. In 2021 willen we met een 18 inch dikke rubberlaag gaan rijden. Nu is dat nog 13 inch. Ze moeten coureurs in staat stellen om te racen, zonder daarbij constant te moeten managen.” Pat Symonds wil geen banden meer die snel te slijten: “Maar ook geen superharde ’type-Le Mans’ band die maar kan blijven gaan. Pitstops worden enorm gewaardeerd door de fans, die willen we behouden.” Daarnaast wordt er voorgesteld om bandenwarmers helemaal te verbannen.

Nog een concepttekening. Foto: F1.com

Financiën
Er komt een budget cap en ook andere financiële regelgeving voor 2021, zoveel is zeker. Simpel gezegd, racen moet goedkoper worden. Om dat te bereiken wil de F1 dat bepaalde onderdelen gestandaardiseerd worden. Velgen, remsystemen, radiators, gereedschap: iedereen moet dezelfde spullen gebruiken. Hydraulische systemen voor de wielophanging, het gebruik van bepaalde schaarse (en dus dure) materialen, vaste versnellingsbakinstellingen: alles voor iedereen gelijk.

Lees ook: ‘Kortere raceweekends, meer GPs op de kalender: F1 wil per 2021 een nieuwe weekendopzet’

Brawn wil ook dat teams minder kostbare tijd in windtunnels krijgen. Teams moeten simpel gezegd kleiner worden: “Goeie teams zullen echt nog wel goeie teams blijven. Maar met alle mogelijke kleine verbeteringen, waar zij tien mensen beschikbaar hebben in plaats van twee maar wel 5 procent extra halen. Dat zou straks niet meer moeten kunnen. Althans, als ze dat zouden doen, wordt er op een ander vlak niet doorontwikkeld.”

Nog andere punten van discussie:

  • Er wordt voor voorgesteld om bandenwarmers te verbieden.
  • In oktober wordt ook vergaderd over het nog meer inperken van elektronische hulpmiddelen
  • Er zal ook worden gesproken over de rol van de coureurs. Die zouden meer op zichzelf aangewezen moet zijn in het managen van hun auto, vindt Brawn.
  • Er wordt ook nagedacht over het inperken van versturen van telemetrie naar het team.
  • Het type circuits waar geracet wordt, wordt ook geanalyseerd, de nieuwe race in Vietnam zal een eerste test zijn of dit de nieuwe filosofie zal zijn waar we naar toe willen. Ook het format van de raceweekenden wordt nader bekeken.
  • Het salaris van de coureurs en sleutelfiguren binnen het team valt niet onder de budget cap. Ook de marketing van teams wordt niet meegerekend: “Dat is goed voor de Formule 1, dus goed voor iedereen.”