Lotus beleefde de ergste nachtmerrie van een Formule 1-team door vier testdagen te moeten inleveren nadat een ernstig probleem aan het chassis werd geconstateerd. Het euvel is inmiddels verholpen zodat het team deze week de testwerkzaamheden kan hervatten.

 

In een door Lotus beschikbaar gesteld interview geeft technisch directeur James Allison tekst en uitleg. 

 

Wat is er vorige week gebeurd?

“We arriveerden in Barcelona met een compleet nieuw chassis, de E20-02. We hebben de gebruikelijke installatierondjes afgelegd en daarna ging Romain Grosjean de baan op voor zijn eerste run. Bij het aanremmen voor de eerste bocht merkte hij dat er iets niet klopte en keerde hij direct terug naar de pits.”

 

Wat bleek daar het geval te zijn?

“We zagen gelijk dat er een probleem was met de bevestiging van de voorwielophanging.”

 

Wat was je eerste reactie?

“Het was de eerste keer dat we met dit chassis reden, dus we dachten aanvankelijk dat het een productiefout zou kunnen zijn. We besloten toen om het eerste chassis, waar we in Jerez probleemloos mee hadden getest, te laten invliegen. Maar eerst hebben we een simulatieprogramma laten uitvoeren en daaruit bleek dat hetzelfde probleem zich opnieuw zou kunnen voordoen. Daarom hebben we besloten de test te staken en beide chassis aan te passen.”

 

Hoe ging het er op de fabriek aan toe?

“Het waren intensieve dagen, maar iedereen heeft uitstekend werk geleverd. Ik heb uitgelegd wat er aan de hand was en iedereen begreep wat hem te doen stond. De situatie was ongelukkig, maar onder controle. We hebben nieuwe onderdelen ontworpen, gefabriceerd en aangebracht op het chassis. Na succesvolle tests kon het chassis naar Spanje worden gestuurd.”

 

Ben je tevreden met de oplossing?

“Ja.”

 

Heeft het gevolgen voor het chassis?

“Het is iets zwaarder geworden. Maar het gaat om ongeveer één kilogram, dus dat is te overzien. Het zal geen invloed hebben op de wegligging of de prestaties.”

 

Is het chassis opnieuw door de crashtest gekomen?

“Dat was niet nodig.”

 

Welk chassis gebruiken jullie deze week?

“We rijden met chassisnummer 01. Chassis 02 zal als reserve worden gebruikt. Momenteel is chassis 03 in productie. Daarop zal het nieuwe ontwerp direct zijn geïmplementeerd.”

 

De team heeft vier testdagen gemist. Wat heeft dat als gevolgen?

“Het is natuurlijk niet ideaal. We willen zo veel mogelijk kilometers maken. Desalniettemin blijven we optimistisch. In Jerez hebben we veel kunnen rijden en de auto goed kunnen doorgronden. In de tussentijd hebben we oplossingen kunnen bedenken voor andere kleine problemen. We kijken ernaar uit terug te keren op de baan.”