Formule1
Bouke van den Berg
21 november 2011
Renaults technische directeur, James Allison, betitelt zijn auto van dit jaar als een enorm gefaald experiment. De R31 was volgens hem vanaf de eerste wintertest al een teleurstelling.
Maar de auto was toen nog een heuse eyecatcher. De R31 was op sommige vlakken revolutionair. Zo kwamen de uitlaten via de voorkant van de sidepods naar buiten om meer neerwaartse druk te genereren. Eind september noemde Allison dat systeem al een mislukking. Nu gaat hij nog een stapje verder dan dat.
“De R31 was een moedig, maar ongelooflijk mislukt experiment”, aldus de eindverantwoordelijke van de auto. “We waren de enige met voorwaartse uitlaten. Dat deden we met hoge verwachtingen omdat de windtunnel met veelbelovende cijfers kwam.”
“Het begon nog redelijk goed. Toch was het vanaf de eerste dag duidelijk dat die getallen op het circuit minder hoog als verwacht waren. Wat volgde was een lastig seizoen voor iedereen in Enstone (waar de fabriek staat, red.). Het ontwerp was enorm veelbelovend. Als het was gelukt was het ook bijna onmogelijk geweest voor andere teams om over te nemen.”
“Het was erg lastig om te ontwikkelen en het kampte met een fundamentele zwakte in langzame bochten. Dat gooide het hele jaar roet in het eten. We kijken uit naar 2012 waar nieuwe regels gelden omtrent het uitlaatreglement. We beginnen met een schone lei.”
Gerelateerd nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Officieel: Renault stopt met productie Formule 1-motoren, Alpine wordt klantenteam
30 september 2024 18:00 - Nieuws