Fernando Alonso was in de eerste ronde betrokken bij een hachelijk moment waarbij zijn McLaren bovenop de Ferrari van Kimi Räikkönen kroop. Beide coureurs stapten ongedeerd uit, tot grote opluchting van de Spanjaard.

Fernando zat bij het uitkomen van bocht twee achter Kimi Räikkönen en zag naar eigen zeggen de Ferrari ongewoon veel slingeren. “Dat was een vreemd moment, want wielspin is direct bij uitkomen van een bocht niet raar, maar op dat punt zit je al gauw in de vierde of vijfde versnelling”, blikt Alonso terug op zijn eerste en enige ronde.

“De Ferrari bewoog enkele keren van links naar rechts tot het moment dat Kimi de controle over de auto verloor. Hij schoot naar links en daar reed ik. Ik was op het verkeerde moment op de verkeerde plek.”

Fernando Alonso geeft toe dat de schrik hem wel even om het hart sloeg toen hij in zijn spiegels zag dat de Ferrari onder zijn eigen McLaren-bolide lag: “Ik zag de Ferrari wel, maar ik kon Kimi niet zien. Ik dacht dat ik alleen was. Ik probeerde daarom zo snel mogelijk uit te stappen en was opgelucht toen ik zag dat hij eigenhandig zijn stuurtje uit de auto verwijderde.”

McLaren nam naar Oostenrijk enkele flinke upgrades mee die met name door Fernando Alonso uitgeprobeerd diende te worden, maar door het ongelukkige weekend is men daar amper aan toe gekomen. “We hebben dit weekend niet de informatie weten te vergaren waar we op hoopten”, aldus Alonso. “Zelfs als ik dat ongeluk niet had gehad, konden we de oude en nieuwe configuratie niet met elkaar vergelijken omdat Jenson ook al vroeg moest opgeven.”

McLaren krijgt komende week alsnog de kans om die infomatie bijeen te rijden tijdens de tweedaagse test op de Red Bull Ring. Alonso: “We wisten op voorhand dat we vanwege alles motorwissels in de achterhoede zouden opereren, maar nu staan we al helemaal met lege handen. Dat betekent dat de testdagen hier bijna van cruciaal belang worden voor ons.”

Button
Ook Jenson Button kreeg na een handjevol ronden bezoek van de hem inmiddels bekende pechduivel. Een sensorprobleem maakte dat de Engelsman niet over al zijn motorvermogen beschikte. Het omzetten van enkele schakelaars hielp daarbij ook niet en dus besloot het team de race te laten voor wat hij was. 

“Er was niks echt kapot, maar toch was er iets mis”, licht Button zijn uitvalbeurt toe. “We hadden net een nieuwe motor geïnstalleerd en we wilden niet het onnodige risico nemen die motor te beschadigen. In tijden als deze moet je proberen positief te blijven. Iedereen binnen het team luistert nauwgezet naar de feedback van Fernando en mij en tegelijkertijd proberen we iedereen gemotiveerd te houden.”