Door DRS-problemen moest Fernando Alonso vandaag twee keer kort na elkaar naar de pits, terwijl hij daarna met één arm op zijn rug gebonden rondreed en er niet meer uit kon slepen dan een achtste plek.

Alonso begon goed aan de Grand Prix van Bahrein en kon in de openingsronden meevechten om de koppositie. In ronde zeven sloeg de pechduivel echter toe: Alonso’s drag reduction system ging stuk, waardoor de verstelbare achtervleugel van zijn Ferrari open bleef staan.

Om ongelukken te voorkomen ging Alonso naar de pits, waar zijn monteurs de vleugel voor hem dichtklapten. Toen Alonso deze een rondje later weer wilde gebruiken, bleek het systeem echter nog steeds defect en ging zijn achtervleugel wéér niet naar beneden, waarna een volgend pitbezoek noodzakelijk was.

Alonso zakte daardoor ver terug, tot de negentiende plek. “Ik lag achter een grote groep coureurs en moest me zonder DRS zien terug te vechten, wat het een hele, hele zware race voor me maakte”, verzucht de Spanjaard, die uiteindelijk toch nog als achtste eindigde.

“Dit was voor ons de tweede keer in vier races tijd dat we pech hebben gehad”, zegt Alonso, verwijzend naar een eerdere uitvalbeurt in Maleisië. “We zijn dus heel, heel ongelukkig geweest”, meent de Ferrari-rijder, die er aan vasthoudt dat zijn rivalen in de titelstrijd ook vast en zeker nog pech zullen krijgen: “Ongetwijfeld, en op die momenten moeten wij er staan en onze kansen pakken”, weet hij.

Teamgenoot Felipe Massa verging het niet veel beter. Of eigenlijk: nog slechter. Ook Massa moest namelijk tot twee keer toe ongepland naar de pits, maar dan om nieuwe Pirelli-banden te halen. Zijn rechterachterband ging namelijk tot twee keer toe stuk.

“De beide situaties waren identiek”, zo meldt hij ten overstaan van de Italiaanse pers. “De auto begon te trillen en toen ik in mijn spiegel keek om te controleren wat er mis was, zag ik dat de rechterachterband lek was. Ik heb geen idee wat er verkeerd ging, maar twee lekke banden achter elkaar in één race is uiteraard te veel”, moppert de als vijftiende geëindigde Massa geheel terecht.

Massa sluit uit dat er sprake is geweest van een touché, hetgeen betekent dat de banden ofwel vanzelf lek zijn gegaan, of Massa over iets is heen gereden dat de Pirelli PZero’s stuk heeft doen gaan. Pirelli heeft hoe dan ook aangegeven het te gaan onderzoeken.