Volgens Fernando Alonso moet Ferrari straks tijdens de Grote Prijs van Spanje echt een belangrijke stap voorwaarts zetten met de updates die het daar naar toe brengt. Dat hij een goed gevoel heeft overgehouden aan de test in Mugello, is dan ook alvast positief.

“We moeten het gat naar de mensen voor ons echt zo snel mogelijk zien te dichten als we willen blijven meedingen om goede klasseringen en het kampioenschap”, vertelt Alonso aan Autosport.

“De afgelopen races bedroeg het verschil zo’n acht á negen tienden, dus het is ontzettend belangrijk dat we in Barcelona een aanzienlijke eerste stap zetten om dat verschil te verkleinen. In Canada en Valencia moeten we vervolgens de volgende stappen zetten, want we kunnen het gezien onze ambities echt niet veroorloven om nog veel langer op zo’n achterstand te blijven staan.”

“Natuurlijk wordt dit niet makkelijk, want onze rivalen verbeteren hun auto’s ook en er is nu eenmaal geen magisch knopje waar we op kunnen drukken om ineens sneller te worden”, weet de Spanjaard. “Desondanks zullen we het toch voor elkaar moeten krijgen, aangezien we niet in Q3 van de kwalificatie kunnen blijven rondhangen.”

In gesprek met Speed.com voegt Alonso hier nog aan toe dat de tests in Mugello – waarbij Ferrari een aantal van de geplande updates al heeft uitgeprobeerd – een positieve indruk bij hem hebben achtergelaten. “Ik ben tevreden over onze drie testdagen”, zegt de Ferrari-rijder, die gisteren weliswaar crashte met de geüpdate F2012, maar alsnog 98 ronden wist te rijden.

“We hebben een aantal kleine – en ik benadruk dat ze klein zijn – aerodyamische updates geïntroduceerd, en die hebben allemaal precies opgeleverd wat we hadden verwacht. Daarnaast hebben we ons ook nog op het afstellen van de auto en het omgaan met de banden gericht.”

Ferrari heeft verder thuis op de fabriek nog meerdere updates in de pijplijn zitten, die ten tijde van de Grand Prix van Spanje op de F2012 moeten verschijnen, vertelt Alonso. “Het leek ons het beste om die componenten nog wat langer in de windtunnel te testen in plaats van ze al op de baan in te zetten”, legt hij uit. “We hadden deze natuurlijk ook graag al in de praktijk getest, maar het is ook fijn om te weten dat deze updates optimaal geprepareerd zijn alvorens we ze gaan gebruiken.”

“Hopelijk gaan deze verdere upgrades ons nog verder vooruit helpen”, besluit Alonso, wiens team volgens het Duitse Auto, Motor und Sport ook nog bezig is met het ontwikkelen van een soortgelijke combinatie van een F-Duct en drag reduction system als Mercedes ook al heeft.