Ferrari-kopman Fernando Alonso denkt met de negende startplaats zo ongeveer het maximale uit de kwalificatie gehaald te hebben. Teamgenoot Felipe Massa is minder tevreden met plek veertien.

 

Alonso wist tot Q3 door te dringen, maar was samen met Paul di Resta één van de tweede coureurs die in dat laatste deel van de kwalificatie geen tijd neerzette, waardoor hij op de negende startplaats terecht is gekomen.

 

Deze negende plek is volgens Alonso een redelijk goede weergave van waar Ferrari momenteel staat. “We hadden gedacht ergens tussen de achtste en twaalfde plek te staan, dus de negende positie is een aardige afspiegeling van onze huidige vorm”, zegt hij.

 

“Gezien hoe slecht onze auto eigenlijk bij dit circuit past, is dit zelfs een best goed resultaat”, bekijkt Alonso het van de positieve kant, alvorens hij uitlegt waarom hij in Q3 geen getimede ronde reed: “We hadden alle drie de setjes van de zachtere band al nodig om het tot Q3 te redden, dus we hadden daar geen vers setje meer voor over.”

 

“We hadden natuurlijk wel een ouder setje kunnen gebruiken, maar dan hadden we de race van morgen op een setje waar al veel ronden op gereden zijn moeten beginnnen, hetgeen niet ideaal is. Het voordeel van hoe we het nu hebben aangepakt, is dat we nu ook nog de mogelijkheid hebben om de race op de hardere band te beginnen.”

 

“Wat de race betreft, verwacht ik dat het vooral belangrijk wordt om de bandenslijtage te managen”, benadrukt Alonso een punt dat veel van zijn collega’s ook al hebben aangekaart.

 

“Daarnaast wordt de start erg belangrijk, want inhalen is erg moeilijk op dit circuit”, voegt Alonso toe, waarna hij zijn doel voor morgen uit de doeken doet: “We doen het in de race doorgaans wat beter dan de kwalificatie, dus ik zet in op een zesde of zevende plaats. Ik weet dat dat geen geweldig resultaat is, maar meer is volgens mij niet mogelijk.”

 

Zoals gezegd kon teamgenoot Massa wederom niet doordringen tot Q3. De Braziliaan erkent dan ook dat zijn startplaats ‘niet geweldig’ is. “Maar ik heb in ieder geval nog een setje zachte banden over voor de race”, weet hij nog wel een pluspunt te noemen.

 

Massa had in Q2 overigens de tijd om nog een derde run te rijden en bovengenoemd setje banden te gebruiken in een poging alsnog Q3 te halen, maar zegt dat hij dit bewust niet heeft gedaan: “Ik denk namelijk dat het erg lastig geweest zou zijn om dat voor elkaar te krijgen, dus het leek ons beter dat plan te laten varen en het setje banden voor de race te bewaren.”

 

“Dat kan morgen immers zomaar het verschil maken”, denkt Massa, die eigenlijk verwacht het ondanks zijn plannetje zwaar te krijgen tijdens de race: “We hebben het namelijk moeilijk bij het uitkomen van de langzame bochten en inhalen gaat ons ook niet gemakkelijk af, dus we moeten maar proberen een goede start te maken en onze positie daarna vast te houden.”