Fernando Alonso lijkt nog wel even in de Formule 1 door te willen gaan met Alpine, maar zodra de veertiger besluit een punt achter zijn carrière in de koningsklasse te zetten, heeft Alpine een zitje in de endurance-racerij voor hem in de aanbieding.
Dat vertelt Alpine-CEO Laurent Rossi, die aangeeft dat daar ook wel over gesproken is met de Spanjaard. Alonso is behalve een begenadigd coureur namelijk ook een aansprekende ambassadeur voor sportwagenmaker Alpine.
“Fernando is niet alleen een legende van de sport, maar ook van de Renault Group”, verklaart Rossi, met Alpine dat onderdeel is van de Franse fabrikant en Alonso die in 2005 en 2006 kampioen werd met Renault.
“Wanneer hij besluit de switch te maken”, doelt Rossi op een mogelijke overstap van Alonso naar de endurance-racerij, “zal er altijd een stoeltje voor hem zijn.” Alpine doet nu al mee aan het World Endurance Championship en heeft zich gecommitteerd om voor 2024 een nieuwe hypercar te bouwen.
Lees ook: Alpine ziet Alonso graag in het WEC: ‘Zou ideaal zijn’
Drukte in de hypercars
De hypercar-categorie is de nieuwe beoogde topklasse van het WEC en de Amerikaanse IMSA-klasse. Toyota, Peugeot en Glickenhaus hebben hier nu al auto’s voor geconstrueerd. Alpine doet officieel ook mee in de hypercar-klasse, maar met een aangepaste LMP1-bolide en moet nog een nieuwe bouwen.
Andere automakers die aan een hypercar werken voor een WEC-entree in de komende jaren zijn Porsche, Cadillac, Ferrari en Acura (de Amerikaanse luxetak van Honda). ByKolles (met Vanwall) en Lamborghini komen waarschijnlijk ook nog met hypercars.
Lees ook: Alonso mist het winnen en strijd om podium, maar is ‘erg trots’ op comeback
Alonso als motivatie
Met zoveel grote namen én waarschijnlijk felle concurrentie, is een bekende naam en geweldige coureur als Alonso natuurlijk super om erbij te hebben voor Alpine. Dat beaamt ook Rossi. “Dat is ook één van de redenen dat we zijn ingestapt”, zegt hij zelfs.
Een avontuur in de endurance-racerij zou natuurlijk niet nieuw zijn voor Alonso. Hij nam eind 2018 tijdelijk afscheid van de Formule 1 en reed in 2018 en 2019 in het WEC voor Toyota. Dat leverde hem één wereldtitel en twee Le Mans-zeges op.
Alonso maakte daarnaast ook een uitstapje naar de Amerikaanse sportscars scene en won de 24 Uur van Daytona in 2019. Dat deed hij met onder meer de Nederlander Renger van der Zande. Alonso keerde in 2021 terug in de Formule 1 bij Alpine en stevent op contractverlenging voor 2023 af.
Lees ook: Alpine-CEO Rossi verwacht Alonso én Piastri in 2023 op de grid te zien