Gary Anderson, voormalig technisch-directeur van Jordan, heeft een idee om voor meer inhaalacties en daarmee spektakel in de Formule 1 te zorgen. ,,Laat de snelle jongens achteraan beginnen.” Dat zegt hij tegenover de Britse website Crash.net. Anderson denkt dat je op die manier iedere race weer verzekerd bent van spektakel, in tegenstelling tot wat nu het geval is.

,,Iedereen verwacht op de zondag actie. Op het moment staat de snelste auto vooraan in de kwalificatie en de langzaamste achteraan. Maar dan moet er een wonder gebeuren om de race spannend te maken, want de langzame auto’s kunnen niet voorbij aan de snelle”, concludeert hij. ,,Je hoeft geen genie te zijn om na te gaan dat het zo niet spannend wordt.”

Als er volgens Anderson binnen afzienbare tijd geen maatregelen worden getroffen, ziet hij het weinig rooskleurig in voor de sport. ,,Gezien de enorme hoeveelheid geld die er momenteel in de Formule 1 doorheen wordt gejaagd, moeten mensen naar de wedstrijden blijven kijken”, meent hij. ,,Op deze manier zetten mensen de tv uit. Echt, er móet dus iets gebeuren.”

Maar wat? Anderson: ,,Wat we moeten doen is zorgen voor gevechten. Naar mijn idee moet de startopstelling omgedraaid worden. Degene die bovenaan staat in het WK moet de race achteraan beginnen, en andersom. En dat is niet nep. Als je op die manier kampioen wilt worden, dan moet je immers eerst iedereen verslaan.”

De Ier vervolgt: ,,Je moet dan niet alleen de snelste, maar ook de slimste coureur zijn. Je moet de strategie begrijpen en mensen inhalen. Het brengt een extra uitdaging met zich mee. Kijk naar het verleden. Goede coureurs die door problemen in de kwalificatie achteraan moesten beginnen, kwamen altijd bovendrijven. Als diegene dan won of in de topdrie eindigde, kon hij altijd rekenen op veel sympathie. En dat zijn de races waar ze met veel plezier op terugkijken. Waarom maken we het dan geen onderdeel van het spel?”

,,Natuurlijk, je kan proberen door kleine dingen als remmen en aërodynamica en zo te veranderen, het aantrekkelijker te maken. Maar zelfs als je dat alles verandert, betekent dat niet automatisch dat je meer gevechten op de baan te zien krijgt”, meent hij. ,,Met een omgekeerde startopstelling ben je daar echter wél van verzekerd.”

,,Wat is daar mis mee? Helemaal niets. Het is echt racen. Als een coureur een race wint van achteraf dan is hij naderhand enorm tevreden, en daar draait het allemaal om. Een goed coureur moet overal goed in zijn, dus ook in inhalen.”

PPB