Aston Martin-teambaas Mike Krack stelt dat zijn team dit seizoen ’ten onrechte’ is beschuldigd van het kopiëren van de RB18 van Red Bull. Hij is er bovendien van overtuigd dat andere teams juist hun achtervleugel zullen kopiëren voor de Grand Prix van Singapore.
Na een tegenvallende seizoenstart besloot Aston Martin een flink updatepakket mee te nemen naar Barcelona. De B-spec van de AMR22 zorgde voor de nodige verontwaardiging omdat veel elementen leken op die van de RB18 van Red Bull. De bolide werd dan ook gekscherend ‘de groene Red Bull’ genoemd, tot grappen aan de Red Bull-pitmuur – waar groene blikjes werden neergezet – aan toe.
Toch hield Aston Martin vol dat het geen kopieergedrag was, waar het in 2020 van beschuldigd werd door Mercedes. Het team, dat toen nog Racing Point heette, kreeg toen een boete en puntenaftrek omdat zij schuldig werden bevonden.
Dit seizoen is dat niet het geval en teambaas Mike Krack benadrukt dat zij niets gekopieerd hebben. “We zijn dit seizoen ten onrechte beschuldigd van kopiëren”, stelt Krack. “De nieuwe achtervleugel die we tijdens de Hongaarse Grand Prix meebrachten onderstreepte ons vermogen om te innoveren en een voorsprong te nemen op de concurrentie door met ideeën te komen die onze rivalen niet hebben.”
Lees ook: Krack ziet in Aston Martin ’team waar succes de norm zal zijn’
Dat laatste onderstreept Krack door te stellen dat hij verwacht dat andere teams juist hun concept voor de achtervleugel zullen kopiëren. “De volgende hoge downforceraces zijn Nederland en Singapore”, wordt Krack geciteerd door Racefans.net. “Het zou me verbazen als wij in Singapore de enigen zijn die met dit idee racen.”
Krack benadrukt bovendien dat er veel meer bij het ontwerpen van zo’n vleugel komt kijken dan men denkt. “Veel mensen denken dat het makkelijk is om gewoon een nieuwe vleugel te ontwerpen, te bouwen en op de auto te zetten”, aldus de Aston Martin-teambaas. “Maar als je kijkt naar de vleugel, of een van de upgrades die we aan de auto hebben gebracht, en de manier waarop ze zijn ontworpen, geoptimaliseerd en geproduceerd: het is een kunstvorm.”