Audetto: ’Super Aguri is geen lachertje’
Super Augurken worden ze genoemd door de fans, en de auto hadden ze groen moeten spuiten in plaats van wit. Maar er mag best wat positiever over Super Aguri gesproken worden. ,,Wij zijn geen losers”, stelt teammanager Daniele Audetto dan ook.
Audetto is blij verrast na de prestaties in de eerste twee races. Deze waren beter dan verwacht. Vooral in Maleisië toonde Takuma Sato aan dat er best wat potentieel in het team zit. Hij slaagde er enige tijd in Christijan Albers achter zich te houden, met dank aan de sterke Honda-motor. Ook kon de Japanner later in de race nog vechten met Vitantonio Liuzzi.
Zelfs de meest optimistische teamleden hadden niet verwacht dat het Arrows-chassis van 2002, dat als basis voor de huidige auto is gebruikt, nog zo competitief zou zijn. Het gat daadwerkelijk dichten is een ander verhaal. Dat wordt nog een hele kluif, zelfs met de nieuwe auto.
,,Het was voor ons al een overwinning dat we op de grid stonden. Maar dat Taku kon vechten met andere coureurs, dat voelde pas echt goed”, geeft Audetto het gevoel binnen het team weer. Dat doet hij tegenover Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper. ,,Tevreden zijn we echter nog lang niet, want we willen hoger op de grid staan. Daarom zullen we de huidige auto proberen te verbeteren.”
De eerste stap is gezet, want de Super Aguri-coureurs beschikken in Australië over een nieuwe voorvleugel. Dat alleen is niet genoeg om het gat met de concurrentie te dichten, maar er speelt meer. ,,We willen de nieuwe auto zo snel mogelijk inzetten. Alleen hebben we in de winter wat tijd verloren omdat de Arrows-chassis’ aangepast moesten worden. De eerste twee races waren eigenlijk tests voor ons. Losers, dat zijn we niet. Uiteindelijk zullen we laten zien wat we echt kunnen en goede prestaties neerzetten.”
Wat opvalt aan de prestaties van Super Aguri, is het feit dat het team tijdens de trainingen erg veel ronden rijdt. Zonder dat dit ten koste gaat van de betrouwbaarheid van de V8-krachtbron. ,,We moeten wel, want we hebben amper getest in de winter. En kilometers maken is belangrijk. Zeker voor Yuji Ide, die nieuw is in de Formule 1. Problemen met de motor hebben we nog niet gehad, die is werkelijk fantastisch! Helaas werd Ide wel twee keer getroffen door problemen met de benzinedruk.”