Van de drie Audi's blijft er één over en dus wint deze de 24 Uur van Le Mans omdat de Peugeots het hun niet moeilijk genoeg kunnen maken. Frank Biela, Emanuele Pirro en Marco Werner zijn de gelukkigen.Er zijn wel eens van die races waarin teveel gebeurt om op te noemen en dat cliché is prima van toepassing op de 75ste editie van de 24 Uur van Le Mans. Met dank aan de wisselende weersomstandigheden staat de race bol van spektakel en verrassingen.

Dat begint al meteen bij de start als Sébastien Bourdais op knullige wijze de leiding verspeelt door in de eerste bocht even van het bijna veertien kilometer lange circuit af te schieten. Het kenmerkt de slechte openingsfase van de Peugeots, die al snel moeten toestaan dat Audi de topdrie in handen neemt.

Lang duurt dat niet, want in het tweede uur crasht Mike Rockenfeller de auto van de 'jonkies'. Hij crasht zo zwaar dat de safetycar de race ruim een uur lang moet neutraliseren omdat de vangrail is beschadigd. Rockenfeller probeert zijn auto met de moed der wanhoop nog te repareren, maar dat mag niet baten.

Langzaam maar zeker groeit de voorsprong van de twee overgebleven Audi's. Niet alleen omdat de Peugeots te langzaam zijn, ook omdat daar nog eens problemen bovenop komen. Zo gaat het een tijdlang door: de Audi's blijven domineren terwijl veel andere auto's in de problemen komen.

Totdat Audi in de vroege ochtend zelf de gebeten hond is. Rinaldo Capello verliest even na half acht de controle over de R10 die zestien uur lang aan de leiding heeft gelegen. Het gebeurt in de eerste ronde na één van de vele pitstops, waarbij problemen zijn met het rechter achterwiel. Op weg naar Indianapolis komt het wiel los en weg is de zege.

Biela neemt de leiding over, al gaat dat ook niet zonder slag of stoot. Uit voorzorg komt hij binnen voor een pitstop waarbij de Audi-crew een grote steen uit de neus van de auto verwijdert, die de temperatuur gevaarlijk heeft doen oplopen. Reparatie is echter niet nodig omdat de intercooler niet is beschadigd.

Verdere problemen komt de Audi #1 niet tegen op weg naar de zege, maar dat kan van de Peugeots niet gezegd worden. De Peugeot 908 van onder meer Jacques Villeneuve valt uit en ook de zusterauto bereikt de finish maar net. Bourdais wacht in de slotfase zelfs even en laat opzettelijk een ronde schieten om maar over de finishstreep te kunnen rijden. Meteen daarna zet hij de auto weer stil.

Biela en Pirro vieren ondertussen hun zesde zege op het Circuit de la Sarthe, voor Werner is het de derde overwinning in de 24-uursrace.

Ook Racing for Holland blijft niet uit de problemen. Jeroen Bleekemolen crasht als een deel van het dashboard loslaat en in de cockpit terechtkomt waarna het team wegzakt naar de vijftigste plek. Tijdens de race terug naar voren slaat de pechduivel opnieuw toe. Eén van de dempers van de uitlaten gaat kapot wat opnieuw de nodige schade betekent. Een goed eindresultaat kan het team dan helemaal vergeten. Uiteindelijk komt de Nederlandse equipe als 25ste over de finish.

Peter Kox is in Le Mans de beste Nederlander. Hij finisht in de Aston Martin als 9e overall en loopt in de LM GT1-klasse met een vierde plaats nipt het podium mis. Beide Spyker-bolides, waarvan er één wordt bestuurd door Mike Hezemans, vallen uit.

KVN