Baalweekend voor Coronel
Tom Coronel had zich verheugd op de race in Okayama. Maar meer dan de 16e plaats in de eerste race en de 9e plek in de tweede race zat er niet in voor SEAT-coureur.
Tijdens het voorlaatste raceweekeinde van het FIA WK Toerwagens (WTCC) in het Japanse Okayama vonden de beide wedstrijden plaats in de stromende regen, wat het voor de rijders niet gemakkelijker maakte. In de eerste race werd Coronel op het linker voorwiel geraakt door een concurrent, die in de rondte ging. Met een flink beschadigde linker voorwielophanging bereikte hij als 16e de eindstreep. In de tweede race kon hij een aantal plaatsen goedmaken, waarna hij als negende werd geklasseerd. “Ik had in Japan op meer gehoopt, maar het mocht niet zo zijn,” aldus Coronel.
Voorafgaand aan het raceweekeinde vreesde men dat de orkaan Chaba, die vanaf de Filippijnen richting Japan trek, op zaterdag de regio rond Okayama zou bereiken. Er werd overwogen het tijdschema om te gooien, maar uiteindelijk konden op zaterdag toch gewoon de twee vrije trainingen en de kwalificatie zoals gepland worden afgewerkt. In de tweede vrije training was onze landgenoot de snelste rijder in het veld. “Dat geeft een goed gevoel voor de kwalificatie,” verklaarde hij hoopvol.
De kwalificatie bracht echter niet het resultaat dat hij ervan verwacht had. “Mijn eerste poging ging wel goed, de balans van de auto voelde goed aan en ik was er eigenlijk 100 procent zeker van dat ik in de top tien kon rijden en daarmee aan de tweede manche van de kwalificatie zou mogen starten,” vertelde Coronel. De realiteit was echter anders: Coronel kwam niet verder dan de 17e startplaats.
“Toen ik op nieuwe banden opnieuw de baan op ging, zat Alain Menu voor me, waardoor ik tijd verloor. En ook verder kreeg ik het gewoon niet voor elkaar. Nou moet ik ook wel zeggen dat de rondetijden enorm dicht bij elkaar lagen, daar stond ik echt van te kijken. Maar het resultaat was natuurlijk niet waarop ik had gehoopt.”
Voor Coronel liep ook de race niet fantastisch: al in de beginfase werd hij aan de linker voorkant van zijn auto geraakt door de Deen Kristian Poulsen, toen die op de natte baan in de rondte ging. Daardoor was Coronel’s SEAT lastig te besturen. Wel vocht hij nog een rondenlang duel uit met privérijder Yukinori Taniguchi, maar uiteindelijk zat er voor de Nederlandse coureur niet meer in dan de 16e plaats. “De bevestiging van de linker schokdemper voor was door die tik gebroken. Aan de linker kant stond mijn auto vijf centimeter lager. Ik kon de race uitrijden, maar leuk was het niet,” zei Coronel na afloop.
Merkwaardig genoeg werd Coronel in de startopstelling voor de tweede race op de 21e plaats gezet. Protesten van de rijder en het team leidden tot niets. “De tijdwaarneming had bij mijn resultaat in de eerste race één ronde vergeten mee te nemen, waardoor ik opeens 21e in plaats van 16e was. Later hebben ze zich ervoor verontschuldigd, maar ja, daar had ik natuurlijk niks aan,” zei Coronel na afloop.
In de tweede race vocht de Seat-coureur zich gestaag naar voren, waardoor hij als negende over de eindstreep kwam en daarmee in ieder geval nog WK-punten scoorde. Coronel: “De rondetijden waren prima: ik was het snelst van de SEAT-rijders, dus de snelheid was er in ieder geval, maar meer zat er gewoon niet in. Over drie weken racen we op het stratencircuit van Macau, mijn favoriete baan. Hopelijk kunnen we daar het seizoen nog op een mooie manier afsluiten.”