Positie | Coureur | Team | Snelste tijd | Ronden |
1 | Felipe Massa | Williams | 1:33.258 | 99 |
2 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:33.484 | 103 |
3 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:35.426 | 87 |
4 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:35.894 | 88 |
5 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:36.113 | 81 |
6 | Nico Hülkenberg | Force India | 1:36.205 | 115 |
7 | Jules Bianchi | Marussia | 1:37.087 | 78 |
8 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:38.083 | 117 |
9 | Romain Grosjean | Lotus | 1:42.166 | 33 |
10 | Adrian Sutil | Sauber | geen tijd | 1 |
11 | Sebastian Vettel | Red Bull | geen tijd | 0 |
Mischa Bijenhof
1 maart 2014
Felipe Massa zet Williams bovenaan de tijdenlijst op de derde en voorlaatste testdag in Bahrein. Sebastian Vettel rijdt een half rondje, waarna Red Bull de garagedeur sluit.
Pas tweeënhalf uur na het begin van de test rijdt Sebastian Vettel voor de eerste keer de pits uit. In de vierde bocht van zijn eerste rondje houdt de RB10 er echter alweer mee op. Een uurtje later doet het team een tweede poging, maar ditmaal stopt de auto al aan het eind van de pitstraat. Sebastian Vettel is er kennelijk al zo aan gewend dat hij de baancommissarissen meehelpt de auto terug naar de Red Bull-garage te duwen. Dat is dan ook meteen het laatste dat we zien van het team.
Ook bij Lotus zijn er grote problemen, want Romain Grosjean komt niet verder dan 33 rondjes, waarin hij zichtbaar in gevecht is met de achterkant van zijn auto. Aan dat gevecht komt een eind als ook hij voortijdig kan gaan douchen: de E22 valt achterop het circuit stil, vermoedelijk met een elektrisch probleem. Dat is slecht nieuws voor het team, dat gisteren ook al amper aan rijden toekwam toen de auto, met Pastor Maldonado achter het stuur, in brand vloog.
Iets vergelijkbaars overkomt ook Sauber, waar de hele dag de ramen van de pitbox open moeten blijven staan nadat Adrian Sutil de auto al na een installatierondje smeulend en wel naar binnen rijdt. Het team is de rest van de dag bezig de motor te verwisselen, maar slaagt daar niet op tijd in.
De andere teams rijden redelijk veel ronden; zelfs de Caterham-Renault is de hele dag in actie. Marcus Ericsson klokt met 117 ronden het dagrecord, al zit er nog steeds niet veel vaart in de vierkante CT05. De Zweed geeft bijna vijf seconden toe op de snelste tijd van Massa.
Ook bij Ferrari zijn de gezichten zorgelijk. Het team meldt via twitter dat Kimi Räikkönen voor een racesimulatie op pad is gestuurd, maar ondanks herhaalde pogingen daartoe komt de Fin niet aan een run van 57 rondjes die de Grand Prix van Bahrein over een dikke maand toch echt zal omvatten. Minstens zo verontrustend is dat de F14 T in zijn lange runs mijlenver verwijderd blijft van de tijden die de Mercedes-teams tijdens hun racesimulaties rijden. Aan het eind van de dag stuur Ferrari Räikkönen dan maar naar buiten voor een paar korte runs, maar ook daarin geeft hij dik twee seconden toe op Massa.
Morgen vindt in Bahrein de laatste testdag plaats voordat op 16 maart in Australië de eerste Grand Prix wordt verreden.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws