Een McLaren die volop rondjes rijdt en nog een redelijk snelle tijd neerzet ook? We willen niet flauw doen, maar zo vaak hebben we dat dit jaar nog niet gezien. Nadat testrijder Oliver Turvey dinsdag op het Bahrain International Circuit niet verder kwam dan zeventien schamele rondjes na wéér een probleem met de Honda-motor – al testte McLaren naar verluidt een nieuwe vanuit Japan ingevlogen specificatie – ging vaste kracht Stoffel Vandoorne het circuit woensdag maar liefst 81 keer rond. Welkome kilometers voor de Vlaming die tijdens de eerste drie raceweekends veel track time heeft gemist en afgelopen weekend in Bahrein de start van de race niet eens haalde. “Dit was onze beste dag van het jaar”, zei Vandoorne, die de vierde tijd van de dag reed, zelfs na afloop. “Het was de eerste dag zonder grote problemen.” Nuttig dus, al zit McLaren nog met één groot vraagteken: het weet niet waarom het woensdag ineens wél goed ging. Zolang het met dit soort vraagtekens zit, kan het nog geen punt achter de betrouwbaarheidsproblemen met de Honda-V6 zetten. Stroomstoring
“Het was ineens donker in de garage en duurde zo’n twee uur voor we weer stroom hadden.” Geen woorden die je in de hightech Formule 1 verwacht te horen, maar Ferrari’s Sebastian Vettel sprak ze toch echt na de woensdag in Bahrein. De Scuderia kwam woensdag zo met een totaal van 64 tot minder rondjes dan gepland. “Niet ideaal”, erkende Vettel, al was er goed nieuws in de zin dat testrijder Antonio Giovinazzi dinsdag al volop kilometers had gemaakt en Vettel zelf ook, al was hij dinsdag officieel ‘in dienst’ van Pirelli met bandentestwerk voor 2018. Dinsdag ging er ook al iets mis bij Ferrari, maar dan met de auto. Of motor, om preciezer te zijn. Aangezien Vettel toen voor Pirelli bezig was, mocht hij de verloren tijd later die dag echter inhalen. Zo reed hij in totaal 153 ronden. Het meest van allemaal, al was hij tijdens 89 van die rondjes met experimenteel Pirelli-rubber onderweg. Red Bull leert bij
Behalve dat er een Honda- en Ferrari-motor stuk gingen, gaf er tijdens de tweedaagse test ook een Renault de geest. Dat was de Franse V6 achterin de Red Bull RB13 van Daniel Ricciardo. De Australiër was zo na 45 rondjes al klaar, maar sprak toch van een prima dag. Hij had daarvoor immers het nodige aerodynamische testwerk gedaan en zich op het afstellen van de auto gericht, wat volgens Ricciardo heeft geholpen de auto beter te begrijpen. Op woensdag zat testrijder Pierre Gasly in de RB13 – Max Verstappen kwam niet in actie tijdens de test – met een nieuwe Renault-motor achterin. De Fransman had ‘een druk programma’ en richtte zich op verder aerodynamisch testwerk en racesimulaties. Zijn dag werd onderbroken vanwege een niet nader benoemd mechanisch probleem, maar volgens Red Bull-engineer Jeff Calam heeft het team veel geleerd. Mercedes niet meer aan banden gelegd?
Bij Mercedes verliep alles evenmin zonder problemen, al had het kampioenschapsteam alsnog twee zeer productieve dagen. De ‘Pirelli-kilometers’ van Vettel op de dag dat Ferrari met twee auto’s reed niet meegerekend, was Mercedes met 240 ronden voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het meest productief. Bottas reed, ondanks een kort mechanisch probleem tussendoor, woensdag bovendien de snelste tijd, nadat Hamilton dinsdag al het snelst was. Bij Mercedes stond bandentestwerk met stip op één, om de hoge bandenslijtage op te lossen. Volgens Hamilton begrijpt Mercedes de Pirelli’s, vooral de super softs, nu beter voor long runs. Bottas voegde daar woensdag aan toe dat het wat ‘interessante dingen’ had uitgeprobeerd. “Om de slijtage onder controle te houden en race pace te verbeteren.” Middenmoot maakt meters
De strijd in de middenmoot was de eerste drie races fel en het lijkt erop dat dit zo blijft. Haas had twee nuttige dagen met een vergelijkend warenonderzoek voor remmen. Williams, vijfde in het WK, één puntje achter Force India, was na Ferrari en Mercedes het meest productieve team. Force India was vooral in het nieuws door wat naast de baan gebeurde. Teameigenaar Vijay Mallya werd gearresteerd, al is hij weer op borgtocht vrij. Renault verloor dinsdag tijd door een onbekend probleem, maar zou wel een verbeterde 2017-specificatie van de MGU-K getest hebben. Toro Rosso had twee over het algemeen productieve dagen, net als Sauber. In algemene zin viel verder op dat de nog altijd erg nieuwe 2017-auto’s en -motoren, zeker als het één en ander wordt uitgeprobeerd en teams uit de spreekwoordelijke veilige marges blijven, nog enige kinderziekten vertonen. Rondetijden gecombineerd dinsdag en woensdag:
Pos. | Coureur | Team | Rondetijd | Ronden |
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:31.280 | 143 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:31.358 | 97 |
3 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:31.574 | 153* |
4 | Carlos Sainz | Toro Rosso | 1:31.884 | 68 |
5 | Antontio Giovinazzi | Ferrari | 1:31.984 | 93 |
6 | Stoffel Vandoorne | McLaren | 1:32.108 | 81 |
7 | Kevin Magnussen | Haas | 1:32.120 | 88 |
8 | Esteban Ocon | Force India | 1:32.142 | 60 |
9 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:32.213 | 61 |
10 | Gary Paffett | Williams | 1:32.253 | 126 |
11 | Sergey Sirotkin | Renault | 1:32.287 | 90 |
12 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:32.349 | 45 |
13 | Romain Grosjean | Haas | 1:32.452 | 87 |
14 | Felipe Massa | Williams | 1:32.509 | 56 |
15 | Pierre Gasly | Red Bull | 1:32.568 | 65 |
16 | Nico Hülkenberg | Renault | 1:33.624 | 74 |
17 | Lance Stroll | Williams | 1:33.729 | 35 |
18 | Sean Gelael | Toro Rosso | 1:33.885 | 78 |
19 | Alfonso Celis | Force India | 1:33.939 | 71 |
20 | Pascal Wehrlein | Sauber | 1:34.462 | 91 |
21 | Marcus Ericsson | Sauber | 1:34.550 | 106 |
22 | Oliver Turvey | McLaren | 1:35.011 | 17 |
23 | Sergio Pérez | Force India | 1:35.015 | 70 |