Bahrein update – dag 4: Druk begin van laatste dag
Daan de Geus
2 maart 2014
De eerste helft van de laatste testdag was zoals te verwachten behoorlijk druk. Het maken van kilometers blijft ook op het laatste moment voor veel teams de belangrijkste zaak, al ging dat niet iedereen even goed af.
Voor de lunchpauze springen Williams en Sauber eruit als de meest productieve teams. Voor Williams, met vandaag Valtteri Bottas achter het stuur, is dat niets nieuws, terwijl Sauber juist een inhaalslag levert na een tot op heden wisselvallig voorseizoen.
Bij Sauber zit Adrian Sutil in de ochtenduren in de C33, als goedmakertje voor het feit dat hij gisteren door een technisch probleem maar één rondje heeft kunnen rijden. De Duitser moet vanmiddag het stuur afstaan aan Esteban Gutiérrez, maar heeft voor de lunch in ieder geval een kwalificatie- en racesimulatie kunnen doen tijdens zijn 91 afgelegde ronden.
Ook Sebastian Vettel probeert in zijn Red Bull wat goed te maken na gisteren een verloren dag te hebben gehad. De wereldkampioen doet het met zijn 44 rondjes een stuk beter dan zaterdag, toen hij niet eens één ronde wist af te maken, maar er is ook slecht nieuws: zijn Red Bull RB10 gaat na drie uur testen stuk en er moeten – niet voor de eerste keer deze winter – bluswerkzaamheden verricht worden alvorens de bolide naar de pits kan worden teruggebracht.
Mankementen
Waar Vettel voor de eerste rode vlag van de dag zorgt, zorgt Romain Grosjean vijf minuten voor de pauze voor de tweede stillegging. Net als bij Red Bull loopt het ook bij Grosjeans Lotus nog niet lekker, want behalve dat zijn E22 na 25 rondjes de geest geeft, duurde het door een softwareprobleem sowieso lang voordat hij de baan op kon. Lang wachten is tevens wat Lewis Hamilton moest doen bij Mercedes. Zijn W05 is gedurende de tests één van de meest betrouwbare auto’s gebleken, maar juist op de laatste dag zorgt een versnellingsbakprobleem ervoor dat de Engelsman pas een kwartier voor de lunchpauze de baan op kan, wat betekent dat hij pas een handjevol ronden heeft kunnen doen. Tijden
Hoewel de tijden zoals altijd bij het testen niet het belangrijkste zijn, volgt Bottas in zijn Williams vooralsnog het goede voorbeeld dat teamgenoot Felipe Massa gisteren heeft gezet door de snelste tijd te klokken, voor Ferrari’s Fernando Alonso en Nico Hülkenberg in zijn Force India. Hamilton staat door zijn beperkte aantal gereden ronden slechts zevende in het tussenklassement, terwijl Vettel voorlopig slechts tiende staat. Dat hij alleen de met elektrische problemen kampende Marussia-rijder Max Chilton voorblijft, zal ze bij Red Bull vermoedelijk echter een zorg zijn, zolang Vettel vanmiddag maar weer kilometers kan maken.
Waar Vettel voor de eerste rode vlag van de dag zorgt, zorgt Romain Grosjean vijf minuten voor de pauze voor de tweede stillegging. Net als bij Red Bull loopt het ook bij Grosjeans Lotus nog niet lekker, want behalve dat zijn E22 na 25 rondjes de geest geeft, duurde het door een softwareprobleem sowieso lang voordat hij de baan op kon. Lang wachten is tevens wat Lewis Hamilton moest doen bij Mercedes. Zijn W05 is gedurende de tests één van de meest betrouwbare auto’s gebleken, maar juist op de laatste dag zorgt een versnellingsbakprobleem ervoor dat de Engelsman pas een kwartier voor de lunchpauze de baan op kan, wat betekent dat hij pas een handjevol ronden heeft kunnen doen. Tijden
Hoewel de tijden zoals altijd bij het testen niet het belangrijkste zijn, volgt Bottas in zijn Williams vooralsnog het goede voorbeeld dat teamgenoot Felipe Massa gisteren heeft gezet door de snelste tijd te klokken, voor Ferrari’s Fernando Alonso en Nico Hülkenberg in zijn Force India. Hamilton staat door zijn beperkte aantal gereden ronden slechts zevende in het tussenklassement, terwijl Vettel voorlopig slechts tiende staat. Dat hij alleen de met elektrische problemen kampende Marussia-rijder Max Chilton voorblijft, zal ze bij Red Bull vermoedelijk echter een zorg zijn, zolang Vettel vanmiddag maar weer kilometers kan maken.