Bahrein update: Weinig nieuws onder de zon
Daan de Geus
20 februari 2014
De tweede testdag in Bahrein heeft vooralsnog niet voor grote verrassingen gezorgd. De ochtenduren werden gevuld met installatierondjes, enkele langere runs en de nodige technische problemen.
Hoewel er geen officiële middagpauze is tijdens de test in Bahrein, kunnen we wel stellen dat er vooralsnog weinig opzienbarends is gebeurd tijdens de eerste helft van dag twee op het Bahrain International Circuit.
De tijdenlijst wordt op het moment aangevoerd door Fernando Alonso, Valtteri Bottas en Nico Hülkenberg, gevolgd door McLarens Kevin Magnussen. Daarmee staan er – net als gisteren, maar nu met een Ferrari bovenaan – wederom drie Mercedes-teams bij de beste vier.
Net als dinsdag aan het eind van de dag, zijn het wederom de Mercedes-teams en het Ferrari-fabrieksteam die de beste indruk maken, ook al zorgde Nico Rosberg tot twee keer toe voor een rode vlag door stil te vallen in de fabrieks Mercedes.
Toen Rosberg voor de tweede keer stilviel, stond hij op het punt een racesimulatie te beginnen. Daarvoor was hij vooral bezig geweest proefstarts te oefenen, iets wat Ferrari Alonso eveneens liet doen tussen enkele lange(re) runs door, die tevens voorzichtig naar een racesimulatie neigden.
Red Bull
Voor het door problemen geteisterde Red Bull is het afwerken van een racesimulatie op het moment een ‘ver van m’n bed show’, maar er waren wel enkele positieve signalen te bespeuren bij het kampioenschapsteam. Titelverdediger Sebastian Vettel was in staat meerdere keren de baan op te gaan en slaagde erin 26 ronden te doen, een stuk meer dan de veertien die hij gisteren wist neer te zetten én meer dan de 21 die Red Bull tijdens de hele eerste testweek in Jerez deed. Hoewel het Britse Autosport bericht dat er wel een soort brandlucht te bespeuren was bij de Red Bull-garage en de monteurs continu klaarstonden met brandblussers, ging de RB10 dit keer niet stuk, wat in ieder geval goed nieuws is. Renault
Goed nieuws voor Red Bulls motorleverancier Renault – en ook voor Red Bull zelf – is verder dat Red Bulls ‘B-Team’ Toro Rosso in de ochtend het meest productieve team was. Jean-Éric Vergne reed meer dan veertig ronden in de Renault-aangedreven STR9, ook al viel hij al doende een keertje stil. In tegenstelling tot Toro Rosso had de andere Renault-klant Lotus enkele opstartproblemen, maar die zijn – zoals de naam aangeeft – vermoedelijk toe te schrijven aan het feit dat het pas Lotus’ tweede testdag is. Voor Caterham – Renault was Kamui Kobayashi na aanvankelijke telemetrieproblemen daarentegen aardig bezig.
Voor het door problemen geteisterde Red Bull is het afwerken van een racesimulatie op het moment een ‘ver van m’n bed show’, maar er waren wel enkele positieve signalen te bespeuren bij het kampioenschapsteam. Titelverdediger Sebastian Vettel was in staat meerdere keren de baan op te gaan en slaagde erin 26 ronden te doen, een stuk meer dan de veertien die hij gisteren wist neer te zetten én meer dan de 21 die Red Bull tijdens de hele eerste testweek in Jerez deed. Hoewel het Britse Autosport bericht dat er wel een soort brandlucht te bespeuren was bij de Red Bull-garage en de monteurs continu klaarstonden met brandblussers, ging de RB10 dit keer niet stuk, wat in ieder geval goed nieuws is. Renault
Goed nieuws voor Red Bulls motorleverancier Renault – en ook voor Red Bull zelf – is verder dat Red Bulls ‘B-Team’ Toro Rosso in de ochtend het meest productieve team was. Jean-Éric Vergne reed meer dan veertig ronden in de Renault-aangedreven STR9, ook al viel hij al doende een keertje stil. In tegenstelling tot Toro Rosso had de andere Renault-klant Lotus enkele opstartproblemen, maar die zijn – zoals de naam aangeeft – vermoedelijk toe te schrijven aan het feit dat het pas Lotus’ tweede testdag is. Voor Caterham – Renault was Kamui Kobayashi na aanvankelijke telemetrieproblemen daarentegen aardig bezig.