Voor kampioenschapsteam Red Bull is de kwalificatie voor de Grote Prijs van China qua resultaat op een teleurstelling uitgedraaid: titelverdediger Sebastian Vettel start morgen slechts als negende, terwijl Mark Webber als veertiende of als laatste moet beginnen.

Webber bevindt zich in deze onprettige en ongewisse situatie omdat hij tijdens Q2 te maken kreeg met een probleem met de benzinedruk en hij zijn bolide aan de kant moest parkeren, wat mogelijk tot een straf kan leiden als er niet genoeg benzine in de tank blijkt te zitten.

“De benzinedruk viel weg, dus ik kon niet meer terug naar de pits”, legt de Australiër uit. “Ik moest de auto aan de kant zetten en mijn kwalificatie zat er zo al op voordat deze goed en wel begonnen was.”

“We moeten nu afwachten wat het regelboekje precies zegt, maar ik ben er bang voor dat ik pech heb en ook nog eens een gridstraf aan mijn broek krijg.”

Webber kan daar wel eens gelijk in hebben, want force majeure wat betreft de brandstofhoeveelheid in een stilgevallen auto is met ingang van het huidige seizoen afgeschaft. Dit betekent dat teams zich niet meer kunnen beroepen op overmacht – zoals een probleem met de brandstofinstallatie – als er te weinig benzine in de tank blijkt te zitten. Een stilgevallen auto moet dus genoeg brandstof in de tank hebben voor zowel het brandstofmonster dat de FIA na de kwalificatie neemt alsmede voor het niet afgemaakte rondje.

Teamgenoot Vettel haalde het einde van de kwalificatie wel, maar hij reed in Q3 geen rondetijd. “Dat was eigenlijk niet helemaal het plan”, geeft hij toe. “Ik wilde wel een rondje doen, maar kon het niet afmaken door een remprobleem. Heel erg was dat overigens niet, wat mijn rondetijd was toch niet al te competitief.”

Vettel mag doordat hij zijn rondje niet heeft afgemaakt morgen kiezen op welk band hij de race wil beginnen. De Duitser was echter van plan zijn rondje in Q3 op de hardere compound te rijden, dus de kans is groot dat hij morgen ook op die banden zal vertrekken: “Dat lijkt me waarschijnlijk. We zagen vandaag namelijk dat Mercedes en Ferrari erg snel waren en besloten het dus anders aan te pakken.”

“De banden hebben het hier erg zwaar en dat heeft ons aan het denken gezet. We doen nu het tegenovergestelde van de meeste andere jongens in de toptien”, vertelt Vettel, die toegeeft dat het een beetje een gok is: “We zullen morgen wel zien of we de juiste beslissing hebben genomen of niet.”