Max Verstappen zei het tijdens de race al op de boordradio: de gele softband is niet de beste band. Lewis Hamilton kreeg bij zijn tweede stop opnieuw softs onder gemonteerd, een keuze die achteraf niet de juiste bleek te zijn. Ho-Pin Tung probeert telefonisch uit te leggen waarom dat zo was. 

Het was natuurlijk een mooie race, maar wat blijft je het meeste bij van dit weekend?
“Eigenlijk was alles in de race andersom dan ‘normaal’. Mercedes had dit keer de banden niet onder controle, terwijl Ferrari het wel goed wist te managen. Dat hebben we dit jaar minder vaak gezien, vaak was het Mercedes dat ‘on top’ was.”

“COTA (Circuit of the Americas) is een apart circuit. In die eerste sector zitten veel stukken vol gas. In mijn klasse LMP2 liften we daar in de slingers, soms remmen we zelfs maar Formule 1-auto’s gaan daar bijna voluit. Het is echt een powersector geworden. Maar COTA is ook extreem zwaar voor de banden.”

www.sutton-images.com

Vooral Hamilton had daar last van, leg eens uit waarom?
“Vrijdag regende het natuurlijk ontzettend hard, er is toen veel grip weggespoeld. De baan is ‘green’, zeggen we dan. Er is weinig grip, teams zijn ook niet in de gelegenheid geweest om de juiste, ideale setup te vinden. Ferrari reed duidelijk met minder downforce dan Mercedes. En Lewis Hamilton had veel meer slijtage op zijn achterbanden dan Ferrari. Je zal het natuurlijk nooit precies weten hoe dat komt, maar ik heb een theorie.”

“Dit is natuurlijk achteraf en je kan niet in de keuken kijken bij de teams. Zij hebben de data die wij niet zien. Maar de achterbanden van Hamilton sleten opvallend hard. In bocht 16, de bocht voor de snelle doordraaier naar rechts, zag je dat Hamilton moeite had met wegkomen.”

“Als je met een iets hardere compound op een baan met weinig grip rijdt, ga je meer glijden. Daardoor wordt de band warmer en gaat hij slechter functioneren. Bij oververhitting krijg je dan de blaren die je zag. Verstappen koos voor de supersoft, een zachtere compound die normaal gesproken sneller slijt.”

“Maar in de situatie van gisteren glijdt de supersoft minder, waardoor hij minder snel oververhit raakt. Onder de streep is de slijtage dan minder, Verstappens banden zagen er na de race naar omstandigheden ook nog goed uit. Maar nogmaals, een theorie.”

Tung neemt deel aan 24 uur van Le Mans

Ho-Pin Tung kent de circuits van COTA en Mexico-Stad goed vanuit zijn ervaring in de LMP2-klasse.

Hamilton zei na de race tegen Verstappen dat dat hij hem veel ruimte liet: “Ik weet het nooit met jou!” Zou hij toch meer op zijn hoede zijn gezien Verstappens reputatie van harde verdediger?
“Hij was inderdaad vrij conservatief, zat ver naar buiten en kwam op het vuile deel terecht. Ik vind het mooie aan Hamilton dat hij gretig blijft om elke race te laten zien dat hij de beste is. Maar je moet niet vergeten dat hij voor het kampioenschap rijdt en Max helaas niet. Als het omgekeerd was geweest, was Verstappen er langs gegaan.”

Over Max gesproken, wat was het meest opmerkelijk aan zijn race gisteren?
“Ik vond het bijzonder om te zien hoeveel inzicht hij gisteren heeft getoond. Hij wist op ieder moment de race te overzien. Hij zag de botsing in ronde 1 voor zich aankomen, hij had aan het einde genoeg over om mee te doen om de overwinning en tegelijkertijd om zich te verdedigen tegen Hamilton. Hij had ook te gretig in de aanval kunnen gaan, dan had hij het gevecht me Hamilton niet kunnen winnen. . Niemand had dit voorspeld. Verstappen heeft wederom laten zien uniek te zijn, het was toch weer zijn show.”

En nu Mexico met weer een lang recht stuk, is Ferrari daar weer in het voordeel zoals dit weekend?
“Moeilijk te zeggen, ik denk dat de afstellingen in dit geval niet zoveel van elkaar zullen verschillen. Het kan zo zijn dat Mercedes nu weer gaat vliegen op het rechte stuk. Het ligt hoog dus de lucht is ijl, tegelijkertijd is het een semi-permanent circuit waardoor er minder grip zal zijn. En dan is Red Bull ook vaak goed.”