Bandencollege met Ho-Pin Tung: waarom Mercedes het geheim van de Pirelli’s heeft ontrafeld
Motorsport Images
Sjaak Willems
29 april 2019
2019 wordt al het jaar van de band genoemd, wie krijgt de Pirelli’s het beste voor zich aan het werk? Mercedes heeft de eerste slag met vier dubbelslagen op een rij duidelijk gewonnen. Qua actie gebeurde er gisteren op de baan in Bakoe niet bijzonder veel, wat betreft het rubber valt er genoeg te bespreken. Ho-Pin Tung doceert.
Hoe goed is Mercedes op dit moment?
“De situatie bij Mercedes is nu ideaal, er is vertrouwen, er is snelheid en de auto is betrouwbaar. De gelegde basis is zo goed dat men veel tijd kan besteden aan details en fine tuning. Ik vond het al apart dat de Ferrari zo snel leek bij de wintertests, Mercedes heeft daar gewoon verstoppertje gespeeld. Ik wist via betrouwbare bronnen dat zij nog heel veel in de pocket hadden. Ferrari weet het verschil in Australië nog aan afstellingsproblemen, daar hadden ze de setting niet voor elkaar. Maar ze lopen nu nog steeds achter op Mercedes. Vettel zei na de race in Bakoe dat hij eigenlijk niet precies weet en snapt waar het nou aan ligt dat ze niet snel genoeg zijn.” “In Bahrein hadden ze dan weer een vermogensvoordeel maar dat was er in Sjanghai ook niet meer, terwijl dat toch ook een powercircuit is. Dat was erg vreemd en heb begrepen dat we dat voordeel niet snel weer zullen zien. Qua algehele prestatie zie ik er wel een patroon in, op banen waar de grip minder is lijkt Mercedes sterker te zijn, vooral in de race. Op een stratencircuit zoals Melbourne, in Sjanghai waar het asfalt gladder en minder ruw is en nu ook in Bakoe. Hoe Bottas en Hamilton in de eerste ronden wegreden, dat was niet normaal. Zij lijken een groter bandenwindow te hebben, warm of koud weer, zij krijgen ze makkelijker werkend.” Dat was vorig jaar nog een zwak punt van Mercedes, gisteren worstelde juist Ferrari enorm met de banden. Vettel klaagde daar naderhand ook over.
“Toen Leclerc zijn eerste stop maakte, appte nog met mijn broer: ‘Let op, Leclerc gaat nu iedereen aan gort rijden’. Maar het gebeurde niet. Zijn engineer zei op de radio voor zijn stop dat ze dachten dat de softs het niet vol zouden houden. Dus initieel dacht ik dat hij daarom zijn banden langzaam aan het inbrengen was. Die eerste rondes zijn namelijk essentieel voor de levensduur, als je ze meteen (te) veel gaat stressen dan heeft dat grote gevolgen voor de latere slijtage. Maar de snelheid kwam nooit echt. Dat verbaasde me maar na de race zei Leclerc dat het gat te groot was en hij niet meer aan het pushen was.” “Dat is eigenlijk ook wel logisch. Niet pushen en banden sparen voor een eventuele SC, want in dat geval was het jackpot geweest voor hem. En die kwam ook nog bijna! Zoals gezegd had Vettel ook grote moeite met zijn softs in zijn eerste stint maar toen was de baan anders. Bakoe is een stratencircuit dat aan het begin van het weekend nog ‘groen’ is. Op zondagmiddag ligt er meer rubber en zou er meer grip moeten zijn. Als je dan naar de zachtere band gaat, is de levensduur veel beter dan aan het begin van de race en kan je agressiever zijn.” De slotfase was wel een statement van Mercedes, niet waar?
“Het was uiteindelijk wel een dominante vertoning van Mercedes. In de eindfase na de VSC reden ze zo ineens weer vier seconden weg bij de rest. De race was daarvoor onder controle, motoren werden waarschijnlijk teruggeschroefd. Maar toen Hamilton dichterbij Bottas kwam, werd die gedwongen om een schepje er bovenop te doen, dus samen liepen ze enorm uit. Dat gaf aan hoeveel ze eigenlijk nog over hadden. Ze controleren gewoon.” Verstappen leek de zogenaamde graining wel goed onder controle te hebben, hij zette ronde na ronde snelle tijden neer.
“Hij deed het heel goed in zijn tweede stint, hij heeft natuurlijk ook al de reputatie heel sterk te zijn in bandenmanagement. Hij kon het hoge tempo lang volhouden. De VSC zorgt ervoor dat de banden veel temperatuur verliezen en het leek erop dat Verstappen na de VSC moeite had om ze weer in het window te krijgen. Mercedes heeft dat toch beter voor elkaar dan alle anderen. Die reden meteen weg daarna.” “Opvallend was wel de moeite waarmee Verstappen in de beginfase Sergio Perez voorbij kwam. Later ging Leclerc wel heel gemakkelijk aan Max voorbij. Het verschil daar was echt heel groot. Maar dat wil niet persé zeggen dat de Honda-motor nog niet goed genoeg is. Het kan er ook op duiden dat Red Bull iets meer downforce reed, niet zo zeer op de vleugels maar uit andere componenten. In het middengedeelte was Red Bull namelijk sterk. Dat blijft een spagaat voor het team?
Zeker op een circuit met weinig grip maar wel een lang recht stuk zoals Bakoe is dat altijd een lastige afweging want hoe meer downforce je hebt, hoe minder banden slijtage maar op de rechte stukken ben je dan wellicht een sitting duck. Ze gebruiken daar simulaties voor maar soms is de praktijk anders, zeker op een stratencircuit. Wat dat betreft betekenen meer pk’s dus niet alleen meer rauwe snelheid, ik noem het altijd gratis rondetijd. Maar het geeft je ook meer flexibiliteit, je kan meer op aerodynamica inzetten, meer downforce genereren met dus minder bandenslijtage als gevolg.”” “Wat ik nog wel positief vond, was dat Gasly het heel goed heeft gedaan. Dat is goed voor het team, Verstappen moest het toch veelal alleen doen. Verstappen zal zelf niet vinden dat hij dat nodig heeft, maar een goed presterende Gasly is als team zijnde belangrijk. Dan kom je vooruit.” Foto: Motorsport Images
“De situatie bij Mercedes is nu ideaal, er is vertrouwen, er is snelheid en de auto is betrouwbaar. De gelegde basis is zo goed dat men veel tijd kan besteden aan details en fine tuning. Ik vond het al apart dat de Ferrari zo snel leek bij de wintertests, Mercedes heeft daar gewoon verstoppertje gespeeld. Ik wist via betrouwbare bronnen dat zij nog heel veel in de pocket hadden. Ferrari weet het verschil in Australië nog aan afstellingsproblemen, daar hadden ze de setting niet voor elkaar. Maar ze lopen nu nog steeds achter op Mercedes. Vettel zei na de race in Bakoe dat hij eigenlijk niet precies weet en snapt waar het nou aan ligt dat ze niet snel genoeg zijn.” “In Bahrein hadden ze dan weer een vermogensvoordeel maar dat was er in Sjanghai ook niet meer, terwijl dat toch ook een powercircuit is. Dat was erg vreemd en heb begrepen dat we dat voordeel niet snel weer zullen zien. Qua algehele prestatie zie ik er wel een patroon in, op banen waar de grip minder is lijkt Mercedes sterker te zijn, vooral in de race. Op een stratencircuit zoals Melbourne, in Sjanghai waar het asfalt gladder en minder ruw is en nu ook in Bakoe. Hoe Bottas en Hamilton in de eerste ronden wegreden, dat was niet normaal. Zij lijken een groter bandenwindow te hebben, warm of koud weer, zij krijgen ze makkelijker werkend.” Dat was vorig jaar nog een zwak punt van Mercedes, gisteren worstelde juist Ferrari enorm met de banden. Vettel klaagde daar naderhand ook over.
“Toen Leclerc zijn eerste stop maakte, appte nog met mijn broer: ‘Let op, Leclerc gaat nu iedereen aan gort rijden’. Maar het gebeurde niet. Zijn engineer zei op de radio voor zijn stop dat ze dachten dat de softs het niet vol zouden houden. Dus initieel dacht ik dat hij daarom zijn banden langzaam aan het inbrengen was. Die eerste rondes zijn namelijk essentieel voor de levensduur, als je ze meteen (te) veel gaat stressen dan heeft dat grote gevolgen voor de latere slijtage. Maar de snelheid kwam nooit echt. Dat verbaasde me maar na de race zei Leclerc dat het gat te groot was en hij niet meer aan het pushen was.” “Dat is eigenlijk ook wel logisch. Niet pushen en banden sparen voor een eventuele SC, want in dat geval was het jackpot geweest voor hem. En die kwam ook nog bijna! Zoals gezegd had Vettel ook grote moeite met zijn softs in zijn eerste stint maar toen was de baan anders. Bakoe is een stratencircuit dat aan het begin van het weekend nog ‘groen’ is. Op zondagmiddag ligt er meer rubber en zou er meer grip moeten zijn. Als je dan naar de zachtere band gaat, is de levensduur veel beter dan aan het begin van de race en kan je agressiever zijn.” De slotfase was wel een statement van Mercedes, niet waar?
“Het was uiteindelijk wel een dominante vertoning van Mercedes. In de eindfase na de VSC reden ze zo ineens weer vier seconden weg bij de rest. De race was daarvoor onder controle, motoren werden waarschijnlijk teruggeschroefd. Maar toen Hamilton dichterbij Bottas kwam, werd die gedwongen om een schepje er bovenop te doen, dus samen liepen ze enorm uit. Dat gaf aan hoeveel ze eigenlijk nog over hadden. Ze controleren gewoon.” Verstappen leek de zogenaamde graining wel goed onder controle te hebben, hij zette ronde na ronde snelle tijden neer.
“Hij deed het heel goed in zijn tweede stint, hij heeft natuurlijk ook al de reputatie heel sterk te zijn in bandenmanagement. Hij kon het hoge tempo lang volhouden. De VSC zorgt ervoor dat de banden veel temperatuur verliezen en het leek erop dat Verstappen na de VSC moeite had om ze weer in het window te krijgen. Mercedes heeft dat toch beter voor elkaar dan alle anderen. Die reden meteen weg daarna.” “Opvallend was wel de moeite waarmee Verstappen in de beginfase Sergio Perez voorbij kwam. Later ging Leclerc wel heel gemakkelijk aan Max voorbij. Het verschil daar was echt heel groot. Maar dat wil niet persé zeggen dat de Honda-motor nog niet goed genoeg is. Het kan er ook op duiden dat Red Bull iets meer downforce reed, niet zo zeer op de vleugels maar uit andere componenten. In het middengedeelte was Red Bull namelijk sterk. Dat blijft een spagaat voor het team?
Zeker op een circuit met weinig grip maar wel een lang recht stuk zoals Bakoe is dat altijd een lastige afweging want hoe meer downforce je hebt, hoe minder banden slijtage maar op de rechte stukken ben je dan wellicht een sitting duck. Ze gebruiken daar simulaties voor maar soms is de praktijk anders, zeker op een stratencircuit. Wat dat betreft betekenen meer pk’s dus niet alleen meer rauwe snelheid, ik noem het altijd gratis rondetijd. Maar het geeft je ook meer flexibiliteit, je kan meer op aerodynamica inzetten, meer downforce genereren met dus minder bandenslijtage als gevolg.”” “Wat ik nog wel positief vond, was dat Gasly het heel goed heeft gedaan. Dat is goed voor het team, Verstappen moest het toch veelal alleen doen. Verstappen zal zelf niet vinden dat hij dat nodig heeft, maar een goed presterende Gasly is als team zijnde belangrijk. Dan kom je vooruit.” Foto: Motorsport Images