Bandenkeuze Australië
Motorsport Images
Vincent Malafronte
15 maart 2019
Hoewel het circuit van Melbourne een stratencircuit is, heeft het niet alle bijbehorende kenmerken. Dit vraagt een andere benadering van de banden.
Eerst even een korte uitleg over de nieuwe banden voor 2019. De bandenregenboog van Pirelli heeft in 2019 plaats gemaakt voor slechts drie kleuren, namelijk wit (hard), geel (medium) en rood (zacht). Toch zijn er meer verschillende samenstellingen (compounds) dan deze drie, namelijk vijf voor droog weer en twee voor regen. De droogweerbanden zijn genummerd van C1 t/m C5. Pirelli kiest voor ieder circuit drie compounds uit die bij het circuit passen en geeft die allen één van de drie kleuren.
Lees ook: Achtergrond: Pirelli verklaart veranderingen banden voor 2019
Ongewoon stratencircuit
Het circuit van Melbourne is dus een stratencircuit, maar geen gewone. Geheel in de lijn van een circuit in een stad, kent de baan weinig grip in het begin van het weekend en moet de grip opgebouwd worden tijdens de sessies. Coureurs die op vrijdag naar grip zoeken zijn dus geen verrassing. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Monaco kent Melbourne echter weinig korte, krappe bochten, maar heeft het juist lange, snelle bochten. Hierdoor komen de banden snel op de juiste temperatuur. Al met al maakt dat van Melbourne een circuit dat de banden gemiddeld belast. Daardoor heeft Pirelli dit weekend gekozen voor een gebalanceerde bandenkeuze. De coureurs kunnen kiezen uit de C2 (wit, hard), C3 (geel, medium) en C4 (rood, zacht). Over het algemeen is de zachte band het populairste en nemen de coureurs van de medium en harde band slechts een paar setjes mee. Vanwege de geringe slijtage ligt een éénstopper, evenals vorig jaar, in de lijn der verwachting. Echter, de muren zijn altijd dichtbij in Melbourne. De kans op een safetycar is daardoor relatief hoog, en laat dat nou net de perfect uitgedokterde strategie in de war kunnen schoppen. Niet gek dat de polesitter in de laatste vijf edities slechts eenmaal won.
Het circuit van Melbourne is dus een stratencircuit, maar geen gewone. Geheel in de lijn van een circuit in een stad, kent de baan weinig grip in het begin van het weekend en moet de grip opgebouwd worden tijdens de sessies. Coureurs die op vrijdag naar grip zoeken zijn dus geen verrassing. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Monaco kent Melbourne echter weinig korte, krappe bochten, maar heeft het juist lange, snelle bochten. Hierdoor komen de banden snel op de juiste temperatuur. Al met al maakt dat van Melbourne een circuit dat de banden gemiddeld belast. Daardoor heeft Pirelli dit weekend gekozen voor een gebalanceerde bandenkeuze. De coureurs kunnen kiezen uit de C2 (wit, hard), C3 (geel, medium) en C4 (rood, zacht). Over het algemeen is de zachte band het populairste en nemen de coureurs van de medium en harde band slechts een paar setjes mee. Vanwege de geringe slijtage ligt een éénstopper, evenals vorig jaar, in de lijn der verwachting. Echter, de muren zijn altijd dichtbij in Melbourne. De kans op een safetycar is daardoor relatief hoog, en laat dat nou net de perfect uitgedokterde strategie in de war kunnen schoppen. Niet gek dat de polesitter in de laatste vijf edities slechts eenmaal won.
Gerelateerd nieuws
Officiële F1-kalender voor 2025: 24 Grands Prix en openingsrace in Australië
21 december 2024 21:00 - Nieuws
Pirelli vindt geen bewijs voor bandentruc: ‘Ik zie niets vreemds aan de gegevens’
08 november 2024 08:00 - Nieuws
Pirelli reageert op ‘protest’ Hamilton: ‘Je had ons naar buiten moeten sturen’
03 november 2024 10:45 - GP São Paulo