Het circuit van Melbourne is dus een stratencircuit, maar geen gewone. Geheel in de lijn van een circuit in een stad, kent de baan weinig grip in het begin van het weekend en moet de grip opgebouwd worden tijdens de sessies. Coureurs die op vrijdag naar grip zoeken zijn dus geen verrassing. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Monaco kent Melbourne echter weinig korte, krappe bochten, maar heeft het juist lange, snelle bochten. Hierdoor komen de banden snel op de juiste temperatuur. Al met al maakt dat van Melbourne een circuit dat de banden gemiddeld belast. Daardoor heeft Pirelli dit weekend gekozen voor een gebalanceerde bandenkeuze. De coureurs kunnen kiezen uit de C2 (wit, hard), C3 (geel, medium) en C4 (rood, zacht). Over het algemeen is de zachte band het populairste en nemen de coureurs van de medium en harde band slechts een paar setjes mee. Vanwege de geringe slijtage ligt een éénstopper, evenals vorig jaar, in de lijn der verwachting. Echter, de muren zijn altijd dichtbij in Melbourne. De kans op een safetycar is daardoor relatief hoog, en laat dat nou net de perfect uitgedokterde strategie in de war kunnen schoppen. Niet gek dat de polesitter in de laatste vijf edities slechts eenmaal won.

De gekozen setjes banden per coureur. © Pirelli