De eerste wintertestdag is een prooi geworden voor Sebastian Vettel in de Ferrari. Qua rondetijd dan, want Mercedes reed verreweg de meeste ronden, iets wat in dit stadium van de winter het belangrijkst is.

Het seizoen 2016 begint na diverse gekunstelde teampresentaties op een nog vochtige baan. De meeste teams rijden hun installatieronden daarom nog op regenbanden. Manor moet dan de auto nog presenteren, maar na krap anderhalf uur meldt ook Pascal Wehrlein zich op het asfalt in de flink gereviseerde MRT05. Ook Sauber en Force India, dat met testcoureur Alfonso Celis Jr. aantreedt, lijken geen haast te hebben zich op de baan te melden, maar met de oude auto en motor valt daar voor het eerstgenoemde team überhaupt weinig te halen.

De ochtend verloopt opvallend rustig en zonder incidenten. Wereldkampioen Lewis Hamilton rijgt de ronden aaneen, is verreweg het meest productief van iedereen, en dat hij de Ferrari van Sebastian Vettel voor zich moet dulden, zal hem niet deren. Tijden zijn amper van belang.

Romain Grosjean (FRA) Haas VF-16 with broken front wing at Formula One Testing, Day One, Barcelona, Spain, Monday 22 February 2016.

Grosjean verloor zijn voorvleugel op het rechte stuk.

Desondanks toont Romain Grosjean in de eerste getimede ronden van een Haas F1-auto aan dat de wagen potentie heeft. Hij meldt zich in het middenveld, maar vervolgens zonder voorvleugel in de pits. Die is afgebroken van de VF-16. Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen en ook Grosjean zelf doet het af als een kleinigheidje: “Het team heeft wel een idee waar het probleem zit. Bovendien is een dergelijk euvel niet ongewoon zo vroeg tijdens een wintertest. Ik hoop dan ook dat we snel weer naar buiten kunnen.”

Kilometers maken
Met nog ruim een uur op de klok wordt die wens werkelijkheid, al doet Grosjean het op de rechte stukken rustiger aan. Een aangepaste voorvleugel is onderweg naar Barcelona. Ander neusgerelateerd nieuws komt uit de pitbox van Mercedes, waar men overigens als eerste en enige team de barrière van honderd ronden slecht. Het Duitse Auto, motor und sport meldt dat er voor woensdag een revolutionaire nieuwe neus wordt ingevlogen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

De nieuwe wagen van Max Verstappen, in dit geval bestuurd door Carlos Sainz.

De nieuwe wagen van Max Verstappen, in dit geval bestuurd door Carlos Sainz.

De nog sponsorloze Toro Rosso verdwijnt na 55 ronden voor Carlos Sainz achter gesloten garagedeuren en wordt vanwege een probleem met de STR11 vervolgens niet meer teruggezien. Aan Max Verstappen morgen de taak om wat meer kilometers op de teller te zetten. Met 55 ronden blijft het rondenaantal aanvankelijk nog ver boven dat van Renault en Manor. Renault-rookie Jolyon Palmer geeft als oorzaak ‘kleine onregelmatigheden’ op, terwijl Pascal Wehrlein in de namiddag de teller alsnog verder doet oplopen.

Mercedes gaat ondertussen ongestoord verder. Hamilton rijdt in totaal 156 ronden. Hij klokt de tweede tijd achter Sebastian Vettel. Ricciardo, Bottas, Celis en Button sluiten namens Red Bull, Williams, Force India en McLaren aan. Het viertal maakt een prima dag mee, al kwam Red Bull in de ochtend wat moeilijk op gang. Aan het eind van de dag is Daniel Ricciardo desondanks de snelste en productiefste Renault-aangedreven coureur.

 

Positie Coureur Team Rondetijd Aantal ronden
1 Sebastian Vettel Ferrari 1.24,939 69
2 Lewis Hamilton Mercedes 1.25,409 156
3 Daniel Ricciardo Red Bull 1.26,044 87
4 Valtteri Bottas Williams 1.26,091 80
5 Alfonso Celis Jr. Force India 1.26,298 58
6 Jenson Button McLaren 1.26,735 84
7 Carlos Sainz Toro Rosso 1.27,180 55
8 Marcus Ericsson Sauber 1.27,555 88
9 Pascal Wehrlein Manor 1.28,292 54
10 Romain Grosjean Haas F1 1.28,399 31
11 Jolyon Palmer Renault 1.29,356 37