Dinsdag gaan de Formule 1-teams beginnen aan hun tweede en laatste wintertest. Voor het zover is, blikken we nog even terug op de eerste testweek.

“It’s only testing”, moet de meest gebezigde uitspraak van vorige week zijn geweest. Of misschien iets over het weer; we zijn na een paar dagen gestopt met tellen. Feit is dat het ongebruikelijk koud en nat was op het Circuit de Catalunya-Barcelona. De testresultaten, die toch al moeilijk te lezen zijn, werden daardoor nog meer een zoekplaatje. Zó brachten de teams het er vanaf.

Mercedes

Geen grote problemen bij de regerend wereldkampioenen. Op donderdag, de laatste testdag en qua baantemperatuur de beste dag, reed Lewis Hamilton de snelste tijd van de week. De Mercedes W09 is een doorontwikkeling van de auto van vorig jaar, die snel was maar moeilijk af te stellen. Het team stak daarom veel tijd in het vinden van een goede basisafstelling van waaruit op de verschillende circuits gewerkt kan worden. Valtteri Bottas reed op dinsdag in de regen rondenlang op halve snelheid over het rechte stuk, om het team de gelegenheid te geven aerotests uit te voeren. Mercedes liet op de eerste en de laatste testdag beide coureurs instappen om het aantal testkilometers gelijker te verdelen nadat de eerste twee dagen gedeeltelijk, en de derde dag volledig verregende.

 

Ferrari

Anders dan Mercedes offerde Ferrari geen baantijd op om de auto halverwege de dag om te bouwen voor de andere coureur, zodat Kimi Räikkönen aan het kortste eind trok en uiteindelijk alleen op maandag in actie kwam. Hij reed de derde tijd, terwijl Vettel op dinsdag het snelst was. Op de droge en relatief warme donderdagmiddag, die door vrijwel alle teams werd gebruikt om tenminste één kwalificatiesimulatie te doen, was Ferrari opnieuw derde, maar wel op bijna een seconde van Mercedes. Technische problemen kende het team amper, maar tenzij Ferrari het beste moment van de week bewust heeft laten schieten om uit te zoeken wat de auto echt kan, komt het nog tekort.

Red Bull Racing

Een rommelige week begon goed met de beste tijd van de dag voor Daniel Ricciardo, die met 105 ronden ook niet mocht klagen over de betrouwbaarheid van de RB14. Daarna kwam de klad erin, met een brandstoflek voor Verstappen op dinsdag en een tweede, niet nader gespecificeerd lek op donderdag zodat Verstappen ook op een droge baan niet aan snelle tijden toekwam. Op die laatste middag spinde Verstappen bovendien, wat het einde van de test inluidde. Verstappen probeerde achteruit uit het grind te rijden, maar de versnellingsbak van de auto raakte daardoor dusdanig in de war dat hij de rest van de dag aan de kant bleef.

McLaren

McLaren, voor het eerst in actie met de Renault-motor, haalde als eerste team het nieuws toen Fernando Alonso al vroeg op de eerste dag in het grind kwam te staan. Vlak voor de laatste bocht liep een wielmoer van zijn auto, waarna de Spanjaard op drie wielen achteruit van de baan spinde. Veel schade was er overigens niet, want Alonso kon al snel weer verder. Een dag later brak bij Stoffel Vandoorne een steun van de uitlaat af, waardoor de kabelboom oververhit raakte en de Belg na slechts 37 ronden moest uitstappen. Op donderdag drukte er een hitteschild tegen het bodywork. Volgens teambaas Eric Boullier zorgde geen van beide gevallen voor grote zorgen bij McLaren, dat in tegenstelling tot de voorgaande Honda-jaren in elk geval geen motorproblemen kende. Opvallend was wel dat McLaren vaak met banden reed die een en soms wel twee compounds zachter waren dan de rest. Gezien de lage temperaturen kun je die vraag trouwens beter bij de andere teams neerleggen, want wat moesten al die mediumbanden toch op een baan van nog geen vijf graden Celsius?

Renault

Een onopvallend testdebuut voor de Renault RS18, die op de eerste en de laatste testdag door Nico Hülkenberg en Carlos Sainz gedeeld werd. De Spanjaard verklaarde na afloop dat er bij Renault nog helemaal niet aan afstellingen gewerkt is. Daar moeten dan maar op vertrouwen. Het maakt het des te interessanter om in de tweede week te kijken hoe de auto zich verhoudt tot de Red Bull en de McLaren, die immers dezelfde motor gebruiken.

Williams

Sergej Sirotkin en Lance Stroll waren in de vele uren waarin het volgens de meeste andere teams te nat en te koud was om zinnig testwerk te verrichten, tóch met regelmaat in de auto te vinden. Tot snelle tijden leidde dat uiteraard niet, maar als de Williams FW41 zulke grote verschillen met zijn voorganger heeft als Technisch Directeur Paddy Lowe beweert, dan is het allicht goed bestede tijd geweest. Op de momenten dat het wel droog was, oogde de Williams als een tamelijk lastig af te stellen gereedschap. Dat hoeft niet per se negatief te zijn – Mercedes kampte vorig jaar bij de W08 met hetzelfde ‘divagedrag’ en werd er wereldkampioen mee. Eerst nog even de tweede testweek afwachten dus.

Toro Rosso

De Toro Rosso STR13 werd pas op maandagmorgen gepresenteerd en ging een uurtje later al de baan op. Om daar de rest van de week vrijwel onafgebroken te blijven rijden. De met argusogen gevolgde overstap naar Honda-motoren pakt voorlopig goed uit, want technisch problemen waren er hoegenaamd niet. Snelle tijden evenmin, maar gezien de technische uitdaging die een nieuwe motorfabrikant met zich meebrengt viel te verwachten dat Toro Rosso in de eerste testweek nog niet voor snelle rondetijden zou gaan. Het eerste doel, veel kilometers rijden, is in elk geval bereikt.

Haas

Er waren wat technische problemen problemen bij Haas, dat op Force India na de minste kilometers aflegde. Inhoudelijk wilde het team niet ingaan op de aard van de problemen – Romain Grosjean en Kevin Magnussen lieten het bij de conclusie dat ze graag wat meer hadden willen rijden- maar op de laatste dag kwam het toch allemaal nog goed toen Kevin Magnussen 96 ronden reed en de vierde tijd klokte.

Force India

De eerste testdag van Force India werd gekortwiekt door een sensorprobleem waardoor de remtemperatuur niet correct werd weergegeven. Kort daarvoor had testrijder Nikita Mazepin de auto al in het grind gezet en ook in de rest van de week zagen we de knalroze auto weinig op de baan. Volgens het team had dat vooral te maken met de weersomstandigheden, maar hoewel de monteurs er alle aan deden de pitbox af te schermen, zagen we de VJM11 toch een paar keer volledig gestript op de bokken staan. Op de laatste testdag reed Sergio Perez 65 ronden, waarvan de snelste ongeveer 2,5 langzamer was dan die van Lewis Hamilton.

Sauber

De verwachtingen bij Sauber zijn hooggespannen na een kapitaalinjectie van Alfa Romeo en de komst van een een up-to-date Ferrari-motor, maar in de eerste testweek bleek de Sauber C37 nog geen instant succes. Grote problemen waren er evenmin, kleine uitstapjes door het grind van zowel Marcus Ericsson en Charles Leclerc daargelaten. De auto is een totaal nieuw concept en dat werd ook wel tijd na de technisch nogal conservatieve Saubers van de afgelopen jaren. We wachten met smart op een paar goede testdagen zodat Frederic Vasseur en zijn mannen hun nieuwe wapen fatsoenlijk kunnen afstellen.