Barcelona: woensdag gehaktdag voor Raikkonen
Kimi Raikkonen zorgde woensdag weer eens voor een reden tot lachen bij McLaren-Mercedes. De Finse coureur verpulverde op het Circuit de Catalunya werkelijk de rapste rondetijd gereden met een bolide van de huidige jaargang. Achter het stuur van de MP4-21 rondde hij de Spaanse baan laat in de middag in 1:15.223.
Tot op heden was Nick Heidfeld de snelste coureur die met een 2006-auto het nabij Barcelona gelegen circuit aflegde. De Duitser liet met de BMW Sauber F1.06 vorige week donderdag een tijd van 1:15.928 noteren. Raikkonen ging daar dit keer dus ruim zeven tienden van een seconde onderdoor. Ook positief: het kilometrage dat de Fin zonder problemen volbracht. In totaal reed hij 96 rondjes, ofwel zo’n 450 kilometer. Daarmee was hij zelfs de productiefste van de vijftien rijders die woensdag in actie kwamen. Raikkonen (en ook teamgenoot Juan Pablo Montoya) werkte aan de afstelling van de MP4-21.
Dat er dit jaar opnieuw rekening met Renault gehouden moet worden, onderstreepten Giancarlo Fisichella en Fernando Alonso nog maar eens. Zij reden eveneens vlottere tijden dan het ‘ronderecord’ dat Heidfeld tot vandaag in handen had. Fisichella zette een 1:15.500 op de klokken, Alonso deed een beste tijd van 1:15.801. De Italiaan en de Spanjaard eindigden de dag als tweede en derde. Voor de wereldkampioenen begon de dag overigens met problemen. De motor achterin Alonso’s R26 viel als gevolg van een softwareprobleem iets na negenen stil. Hij kon zodoende niet op eigen kracht, maar wel met hulp van de sleepwagen terugkeren naar de pits. Uit voorzorg werd totdat het probleem verholpen was ook Fisichella binnen gehouden. Desalniettemin reed zowel Fisichella als Alonso meer dan een Grand Prix-afstand. Zij legden respectievelijk 92 en 93 rondjes af. Alonso voerde daarbij bandentests uit en werkte aan de afstelling, Fisichella simuleerde een Grand Prix. Jenson Button besloot de dag in de Honda RA106 als vierde. Naast Raikkonen, Fisichella en Alonso was hij de enige andere coureur die het circuit in minder dan 76 seconden volbracht. De Brit was dus ook sneller dan teamgenoot Rubens Barrichello, die de tweede RA106 naar de zevende tijd stuurde. Ook Toyota kwam in actie. Met de herziene TF106. De gewijzigde bolide werd vorige week in Vallelunga tijdens een privé-test al aan de tand gevoeld, maar verscheen pas vandaag voor het eerst in het openbaar op het asfalt. Vooralsnog lijkt het geen wonderauto, al draait het bij testen natuurlijk niet om het rijden van supertijden. Jarno Trulli was met de vijfde tijd de snelste Toyota-rijder; Ralf Schumacher eindigde als zesde. Het duo was samen goed voor 140 ronden. De coureurs van Red Bull Racing maakten heel wat minder omwentelingen. Christian Klien reed 35 ronden, terwijl David Coulthard start/finish slechts twaalfmaal passeerde. Toch hielden de Oostenrijker en de Schot Mark Webber, Christijan Albers, Tiago Monteiro en Formule 1-debutant Yuji Ide achter zich. Nico Rosberg zette geen enkele tijd op de klokken. Daar was een versnellingbakprobleem debet aan. Red Bull testte overigens voor de eerste maal met twee vernieuwde RB2’s tegelijkertijd. De tijden:
1. K. Raikkonen, McLaren-Mercedes (M) 1:15.223, 96 ronden
2. G. Fisichella, Renault (M) 1:15.500, 92
3. F. Alonso, Renault (M) 1:15.801, 93
4. J. Button, Honda (M) 1:15.969, 88
5. J. Trulli, Toyota (B) 1:16.193, 93
6. R. Schumacher, Toyota (B) 1:16.381, 47
7. R. Barrichello, Honda (M) 1:16.486, 66
8. J. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1:16.538, 87
9. C. Klien, Red Bull-Ferrari (M) 1:16.927, 35
10. D. Coulthard, Red Bull-Ferrari (M) 1:18.212, 12
11. M. Webber, Williams-Cosworth (B) 1:18.265, 88
12. C. Albers, MF1-Toyota (B) 1:19.300, 28
13. T. Monteiro, MF1-Toyota (B) 1:20.381, 35
14. Y. Ide, Super Aguri-Honda (B) 1:24.455, 43
15. N. Rosberg, Williams-Cosworth (B) Geen tijd, 2 PPB
Tot op heden was Nick Heidfeld de snelste coureur die met een 2006-auto het nabij Barcelona gelegen circuit aflegde. De Duitser liet met de BMW Sauber F1.06 vorige week donderdag een tijd van 1:15.928 noteren. Raikkonen ging daar dit keer dus ruim zeven tienden van een seconde onderdoor. Ook positief: het kilometrage dat de Fin zonder problemen volbracht. In totaal reed hij 96 rondjes, ofwel zo’n 450 kilometer. Daarmee was hij zelfs de productiefste van de vijftien rijders die woensdag in actie kwamen. Raikkonen (en ook teamgenoot Juan Pablo Montoya) werkte aan de afstelling van de MP4-21.
Dat er dit jaar opnieuw rekening met Renault gehouden moet worden, onderstreepten Giancarlo Fisichella en Fernando Alonso nog maar eens. Zij reden eveneens vlottere tijden dan het ‘ronderecord’ dat Heidfeld tot vandaag in handen had. Fisichella zette een 1:15.500 op de klokken, Alonso deed een beste tijd van 1:15.801. De Italiaan en de Spanjaard eindigden de dag als tweede en derde. Voor de wereldkampioenen begon de dag overigens met problemen. De motor achterin Alonso’s R26 viel als gevolg van een softwareprobleem iets na negenen stil. Hij kon zodoende niet op eigen kracht, maar wel met hulp van de sleepwagen terugkeren naar de pits. Uit voorzorg werd totdat het probleem verholpen was ook Fisichella binnen gehouden. Desalniettemin reed zowel Fisichella als Alonso meer dan een Grand Prix-afstand. Zij legden respectievelijk 92 en 93 rondjes af. Alonso voerde daarbij bandentests uit en werkte aan de afstelling, Fisichella simuleerde een Grand Prix. Jenson Button besloot de dag in de Honda RA106 als vierde. Naast Raikkonen, Fisichella en Alonso was hij de enige andere coureur die het circuit in minder dan 76 seconden volbracht. De Brit was dus ook sneller dan teamgenoot Rubens Barrichello, die de tweede RA106 naar de zevende tijd stuurde. Ook Toyota kwam in actie. Met de herziene TF106. De gewijzigde bolide werd vorige week in Vallelunga tijdens een privé-test al aan de tand gevoeld, maar verscheen pas vandaag voor het eerst in het openbaar op het asfalt. Vooralsnog lijkt het geen wonderauto, al draait het bij testen natuurlijk niet om het rijden van supertijden. Jarno Trulli was met de vijfde tijd de snelste Toyota-rijder; Ralf Schumacher eindigde als zesde. Het duo was samen goed voor 140 ronden. De coureurs van Red Bull Racing maakten heel wat minder omwentelingen. Christian Klien reed 35 ronden, terwijl David Coulthard start/finish slechts twaalfmaal passeerde. Toch hielden de Oostenrijker en de Schot Mark Webber, Christijan Albers, Tiago Monteiro en Formule 1-debutant Yuji Ide achter zich. Nico Rosberg zette geen enkele tijd op de klokken. Daar was een versnellingbakprobleem debet aan. Red Bull testte overigens voor de eerste maal met twee vernieuwde RB2’s tegelijkertijd. De tijden:
1. K. Raikkonen, McLaren-Mercedes (M) 1:15.223, 96 ronden
2. G. Fisichella, Renault (M) 1:15.500, 92
3. F. Alonso, Renault (M) 1:15.801, 93
4. J. Button, Honda (M) 1:15.969, 88
5. J. Trulli, Toyota (B) 1:16.193, 93
6. R. Schumacher, Toyota (B) 1:16.381, 47
7. R. Barrichello, Honda (M) 1:16.486, 66
8. J. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1:16.538, 87
9. C. Klien, Red Bull-Ferrari (M) 1:16.927, 35
10. D. Coulthard, Red Bull-Ferrari (M) 1:18.212, 12
11. M. Webber, Williams-Cosworth (B) 1:18.265, 88
12. C. Albers, MF1-Toyota (B) 1:19.300, 28
13. T. Monteiro, MF1-Toyota (B) 1:20.381, 35
14. Y. Ide, Super Aguri-Honda (B) 1:24.455, 43
15. N. Rosberg, Williams-Cosworth (B) Geen tijd, 2 PPB