Barrichello vindt zijn draai
Wereldkampioen, dat wilde Rubens Barrichello worden dit jaar. Maar de overstap van Ferrari naar Honda verliep niet zonder slag of stoot. Dat blijkt wel uit Barrichello’s score na drie races: twee punten slechts. Als het een beetje meezit pakt hij er morgen in één klap een stuk meer. Zijn derde kwalificatietijd belooft veel.
Het intensieve testwerk tussen de Grand Prix’ van Australië en San Marino lijkt zich uit te betalen. Barrichello zelf is vooral zijn team dankbaar. ,,Hier ben ik heel blij mee. En ik moet het team bedanken. Ze hebben er echt alles aan gedaan bij de test om me op mijn gemak te laten voelen. Het werpt z’n vruchten af, want ik kan nu veel beter remmen. Het remgedrag van de auto, daar kon ik me maar moeilijk aan aanpassen.”
Juist daarmee heeft ’Rubinho’ tot op heden veel moeite gehad. Want de Honda remt heel anders dan de Ferrari, waar hij de laatste jaren mee reed. ,,Zo goed als het nu is, is het nog niet geweest. Maar er moet nog veel gebeuren. De auto doet het erg goed op de curbstones, maar juist bij de nieuwe Variante Alta zijn de curbs wat aangepast. Dus moeten we hetzelfde doen met de afstelling”, vertelt hij Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.
Helemaal goed is het dus niet, maar dat zal haast wel een utopie blijven. ,,Als coureur ben je nooit helemaal tevreden. De laatste drie races was ik echt keihard aan het pushen, reed ik constant op de limiet. Nu zit ik een stuk rustiger in de auto, dat is fijn. Dat heeft ook invloed op de prestaties. En als je nieuw bent bij een team, dan is het altijd wat moeilijk in het begin met de samenwerking. Niet dat het team niet naar me luisterde of zo, het is gewoon een groeiproces.”
Het intensieve testwerk tussen de Grand Prix’ van Australië en San Marino lijkt zich uit te betalen. Barrichello zelf is vooral zijn team dankbaar. ,,Hier ben ik heel blij mee. En ik moet het team bedanken. Ze hebben er echt alles aan gedaan bij de test om me op mijn gemak te laten voelen. Het werpt z’n vruchten af, want ik kan nu veel beter remmen. Het remgedrag van de auto, daar kon ik me maar moeilijk aan aanpassen.”
Juist daarmee heeft ’Rubinho’ tot op heden veel moeite gehad. Want de Honda remt heel anders dan de Ferrari, waar hij de laatste jaren mee reed. ,,Zo goed als het nu is, is het nog niet geweest. Maar er moet nog veel gebeuren. De auto doet het erg goed op de curbstones, maar juist bij de nieuwe Variante Alta zijn de curbs wat aangepast. Dus moeten we hetzelfde doen met de afstelling”, vertelt hij Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.
Helemaal goed is het dus niet, maar dat zal haast wel een utopie blijven. ,,Als coureur ben je nooit helemaal tevreden. De laatste drie races was ik echt keihard aan het pushen, reed ik constant op de limiet. Nu zit ik een stuk rustiger in de auto, dat is fijn. Dat heeft ook invloed op de prestaties. En als je nieuw bent bij een team, dan is het altijd wat moeilijk in het begin met de samenwerking. Niet dat het team niet naar me luisterde of zo, het is gewoon een groeiproces.”