Bastiaans heeft ’goed gevoel’ over DTM
Vrijdag krijgt Phil Bastiaans (31) te horen of hij 2 juli op Brands Hatch zijn debuut in de DTM maakt. Het avontuur van Olivier Tielemans lijkt definitief voorbij nu Bastiaans één van de drie kandidaten is om hem op te volgen. Voor het eerst reageert hij nu zelf op de geruchten.
De Spanjaard Borja Garcia, een coureur uit de World Series by Renault, lijkt de grootste concurrent van de coureur die momenteel uitkomt in de BRL V6. De identiteit van de derde coureur is onbekend. Wel stelt Bastiaans dat hij de enige Nederlandse kanshebber is. Even zong de naam van Tom Coronel rond, maar daar is volgens de coureur uit Ulestraten niks van waar. Naast buitenlandse races in Frankrijk en Engeland, staan ook de circuits van Zandvoort (Nederland) en Barcelona (Spanje) op de kalender. Daarom lijkt een coureur met één van deze nationaliteiten de grootste kansen te hebben, omdat de DTM-organisatie graag een coureur uit dat land in de klasse ziet rijden. En datzelfde geldt weer voor de organisator van de race, die zodoende weer meer bezoekers hoopt te trekken. Het wordt alleen niet zo dat beiden hun thuisrace rijden. ,,Ik ga het stoeltje zeker niet met die Spaanse coureur delen. Dat is voor ons beiden niet optimaal”, verklaart Bastiaans in Zandvoort tegenover FORMULE 1 RaceReport.
De eerste gesprekken tussen de verschillende partijen (Audi, Team Futurecom, de sponsor en de DTM-organisatie) hebben inmiddels al plaatsgevonden. En op de terugweg overheerste het positieve gevoel bij Bastiaans, die naast het racen werkt voor Porsche. Wat net als Audi onder de Volkswagen Groep valt. Lachend: ,,Ik zat echt zo van: nou, dat voelt goed.”
Het gevoel is dus goed, maar een procentuele schatting durft hij niet te maken. ,,Het ene moment geef je jezelf zoveel procent kans en even later kan dat weer totaal anders zijn.” Moeten we dat opvatten als schuiven met pionnetjes? Hij spreekt hetniet tegen. ,,De sponsor maakt het niet zoveel uit wie er rijdt.”
Helemaal onvoorbereid staat hij niet aan de start, mocht de keuze op hem vallen. ,,Er staat sowieso nog een test gepland voor de race op Brands Hatch. Er is dus tijd om aan de auto te wennen.” Mocht het inderdaad zover komen dat hij begin juli zijn debuut maakt, dan neemt hij niet alleen genoegen met meedoen. ,,Met deze auto moet het mogelijk zijn om maximaal rond de twaalfde plek te rijden. Ook P15 noem ik nog een realistische mogelijk.”
Dat zijn posities die ver buiten bereik zijn gebleven van Tielemans. En dat zou dan ook de reden zijn dat hij aan de kant wordt geschoven. ,,Je moet het maximale eruit halen. Dat heeft Olivier niet gedaan. Het team weet wat er mogelijk is. En er is meer mogelijk dan wat er tot nu toe gepresteerd is. Het gat met de andere coureurs was te groot. ” In de DTM wordt gereden met fabrieksauto’s en Jahreswagens, dat zijn auto’s die al één of meer seizoenen oud zijn. En dus langzamer, al wordt dit enigszins gecompenseerd door het lichtere gewicht van deze bolides. In Bastiaans’ geval gaat het om zo’n oudere wagen. Maar daar maalt hij niet om. ,,Als het team weet dat je maximaal presteert, dan doe je het goed. Daarom hoef ik niet per se een fabrieksauto.” KVN
De Spanjaard Borja Garcia, een coureur uit de World Series by Renault, lijkt de grootste concurrent van de coureur die momenteel uitkomt in de BRL V6. De identiteit van de derde coureur is onbekend. Wel stelt Bastiaans dat hij de enige Nederlandse kanshebber is. Even zong de naam van Tom Coronel rond, maar daar is volgens de coureur uit Ulestraten niks van waar. Naast buitenlandse races in Frankrijk en Engeland, staan ook de circuits van Zandvoort (Nederland) en Barcelona (Spanje) op de kalender. Daarom lijkt een coureur met één van deze nationaliteiten de grootste kansen te hebben, omdat de DTM-organisatie graag een coureur uit dat land in de klasse ziet rijden. En datzelfde geldt weer voor de organisator van de race, die zodoende weer meer bezoekers hoopt te trekken. Het wordt alleen niet zo dat beiden hun thuisrace rijden. ,,Ik ga het stoeltje zeker niet met die Spaanse coureur delen. Dat is voor ons beiden niet optimaal”, verklaart Bastiaans in Zandvoort tegenover FORMULE 1 RaceReport.
De eerste gesprekken tussen de verschillende partijen (Audi, Team Futurecom, de sponsor en de DTM-organisatie) hebben inmiddels al plaatsgevonden. En op de terugweg overheerste het positieve gevoel bij Bastiaans, die naast het racen werkt voor Porsche. Wat net als Audi onder de Volkswagen Groep valt. Lachend: ,,Ik zat echt zo van: nou, dat voelt goed.”
Het gevoel is dus goed, maar een procentuele schatting durft hij niet te maken. ,,Het ene moment geef je jezelf zoveel procent kans en even later kan dat weer totaal anders zijn.” Moeten we dat opvatten als schuiven met pionnetjes? Hij spreekt hetniet tegen. ,,De sponsor maakt het niet zoveel uit wie er rijdt.”
Helemaal onvoorbereid staat hij niet aan de start, mocht de keuze op hem vallen. ,,Er staat sowieso nog een test gepland voor de race op Brands Hatch. Er is dus tijd om aan de auto te wennen.” Mocht het inderdaad zover komen dat hij begin juli zijn debuut maakt, dan neemt hij niet alleen genoegen met meedoen. ,,Met deze auto moet het mogelijk zijn om maximaal rond de twaalfde plek te rijden. Ook P15 noem ik nog een realistische mogelijk.”
Dat zijn posities die ver buiten bereik zijn gebleven van Tielemans. En dat zou dan ook de reden zijn dat hij aan de kant wordt geschoven. ,,Je moet het maximale eruit halen. Dat heeft Olivier niet gedaan. Het team weet wat er mogelijk is. En er is meer mogelijk dan wat er tot nu toe gepresteerd is. Het gat met de andere coureurs was te groot. ” In de DTM wordt gereden met fabrieksauto’s en Jahreswagens, dat zijn auto’s die al één of meer seizoenen oud zijn. En dus langzamer, al wordt dit enigszins gecompenseerd door het lichtere gewicht van deze bolides. In Bastiaans’ geval gaat het om zo’n oudere wagen. Maar daar maalt hij niet om. ,,Als het team weet dat je maximaal presteert, dan doe je het goed. Daarom hoef ik niet per se een fabrieksauto.” KVN