Sutton Images
Daan de Geus
21 november 2017
Het Renault fabrieksteam heeft duidelijk een stijgende lijn te pakken en ontwikkelt zich op alle vlakken. Dat stelt chief technical officer Bob Bell.
Renault finishte in 2016, het eerste jaar van haar Formule 1-comeback, als negende in het WK, maar vecht nu – met nog één race te gaan – als nummer zeven nog om de zesde plek bij de constructeurs. De puntenscore reflecteert de vooruitgang: in 2016 bleef de teller bij acht steken, dit jaar staat deze al op 49. Het is reden voor, vooral, tevredenheid bij Bob Bell, het technische kopstuk van het team.
Hoewel Bell namelijk erkent dat Renault te veel punten heeft laten liggen, is de performance van de Renault-bolide volgens hem aantoonbaar beter geworden tijdens 2017, terwijl het deze volgens Bell ook steeds beter weet te benutten. “Er bestaat geen twijfel over hoe snel onze auto is en dat we tijdens het jaar duidelijk een stijgende lijn hebben ingezet dankzij de verbeteringen die we hebben gebracht.”
“We hebben ook een veel beter beeld gekregen van hoe we de auto verder moeten ontwikkelen, wat we volgend seizoen dan ook zullen doen”, verwacht Bell, die het gevoel heeft dat Renault meer en meer momentum opbouwt als team: “Dat is op alle vlakken het geval, wat ook de reden is voor onze vooruitgang.”
Bell wijst daarvoor onder meer naar het uitbreiden van het personeelsbestand met zowel ervaren krachten als beloftevolle jongelingen. Met de progressie op de baan erbij opgeteld, ziet het er volgens hem goed uit voor de langere termijn. “Hetgeen ook precies is waar het voor ons om draait.”
Op korte termijn wacht Renault komend weekend in Abu Dhabi echter de strijd om de zesde plek bij de constructeurs. Momenteel heeft Toro Rosso die positie in handen, met 53 punten. Renault volgt met 49. “Wij willen graag zesde worden om de vooruitgang van dit team te onderstrepen”, verklaart Bell.
Met de recente betrouwbaarheidsproblemen van de Renault-motor in het achterhoofd, gaat het er voor de Franse fabrieksformatie echter om een goede balans te vinden tussen risico nemen en voor de punten gaan. “We willen onze kans om Toro Rosso in te halen echter zoveel mogelijk maximaliseren”, vertelt Bell. “We zullen voor elk punt vechten.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws