Om de top te bereiken, moet Renault met haar nieuwe fabrieksteam in meerdere zinnen in de voetsporen treden van Mercedes. Dat stelt chief technical officer Bob Bell.

Bell heeft in de jaren tachtig titels gewonnen met McLaren, werd in 2005 en 2006 wereldkampioen met Renault tijdens haar vorige periode als fabrieksteam en werkte vervolgens van 2011 tot en met 2013 voor Mercedes, waar hij hielp het kampioenschapsteam van 2014 en 2015 op te zetten.

Bob Bell

Bell werkte al eens eerder voor Renault, maar ook voor McLaren en Mercedes.

Inmiddels is Bell, na een periode als consultant van Manor, terug bij Renault, dat dit seizoen voor het eerst sinds 2009 weer met een fabrieksformatie aantreedt. De situatie bij Renault is vergelijkbaar met die bij Mercedes voor haar kampioenschapsjaren, vertelt Bell aan Auto, Motor und Sport. “Er wachten ons dezelfde opgaven.”

Uiteraard is ook het einddoel hetzelfde: winnen. Om dat voor elkaar te krijgen, zijn volgens Bell ‘grote stappen’ nodig, maar daarbij is geduld vereist. “Het is belangrijk om de juiste basis te leggen om langdurig succesvol te zijn. Dat betekent dat we anderhalf jaar vooruit moeten kijken, in plaats van alleen naar de volgende race.”

Wat Renault moet helpen, behalve dat het voor eenzelfde managementstructuur als Mercedes heeft gekozen, is dat er ‘een goede basis ligt in Enstone’. “De kern van het team is nog hetzelfde als in de kampioenschapsjaren. De mensen hier weten dus hoe je een goede auto bouwt, ook al leven we natuurlijk niet meer in 2005.”

Wat nu cruciaal is, zoals Mercedes heeft aangetoond, is een goede integratie van de chassis- en motorafdeling. Bell is daarbij als chief technical officer één van de sleutelfiguren en heeft in die functie ‘meer invloed op de motorontwikkeling’ dan hij als technisch directeur bij Mercedes had. “Ik ben geen motorontwerper, maar de afdelingen zijn nauw met elkaar verbonden en ik moet zorgen dat ze goed samenwerken en onze middelen op de juiste manier verdeeld worden.” Als fabrieksteam is Renault daarbij in het voordeel op klantenteams, denkt Bell: “Want het is efficiënter werken als je alles onder één dak doet.”

Renault F1 RS16-4

De Renault RS16 krijgt nog een facelift en mogelijk ook een andere kleurstelling.

2016 wordt daarbij hoe dan ook een tussenjaar, met een voor een Mercedes-motor ontworpen Lotus-bolide die te elfder ure door de overname van Lotus tot Renault RS16 is omgedoopt en op een Renault-krachtbron is aangepast. Het voor de lange termijn opbouwen van het team blijft hoe dan ook leidend, in plaats van het met kortetermijnoplossingen snel najagen van succes. Hoopgevend, volgens Bell, is echter dat Renault weet op elke vlakken het zich moet verbeteren. “Want we weten waar we tekortkomen, maar zullen dus de tijd nemen die nodig is om ons op de juiste manier te ontwikkelen.”