Gerhard Berger heeft er alle vertrouwen in dat de internationale autosportbond FIA de auto waarmee Scuderia Toro Rosso komend seizoen aan de start wil komen legaal zal verklaren. Dit tot afgrijzen van andere teams, die met verdere stappen dreigen.De Italiaanse renstal is voornemens een vrijwel identieke wagen als Red Bull Racings RB3 te gebruiken. Toro Rosso noemt de auto STR2. Berger claimt dat zijn team volledig volgens de regels handelt omdat de bolide wordt gebouwd door de onafhankelijke firma Red Bull Technologies.

Dat is een slimmigheidje van Red Bull omdat zodoende wordt voorkomen dat de intellectuele eigendomsrechten in handen zijn van Red Bull Racing. Want volgens de reglementen mag een team niet met een door een andere team ontworpen auto rijden. Overigens staat ook topontwerper Adrian Newey bij dit bedrijf op de loonlijst.

,,Wij hebben er alle vertrouwen in dat de FIA onze bolide legaal zal verklaren, ook al interpreteert ieder team de regels door een roze bril. De STR2 wordt gebouwd door Red Bull Technologies zodat Toro Rosso gewoon over de eigendomsrechten beschikt”, vertelt de Oostenrijker vanuit zijn vakantiebestemming Tirol.

Super Aguri bevindt zich in hetzelfde schuitje. Het team van Aguri Suzuki wil met de Honda RA106 van afgelopen jaar gaan rijden en voert als verweer aan dat het niet gebouwd is op de Formule 1-basis van Honda in het Engelse Brackley, maar bij de Honda R&D-fabriek in Tochigi, Japan. En daar zouden dan zowel Super Aguri als Honda onderdelen van mogen betrekken, in de optiek van Super Aguri.

Colin Kolles (Spyker) en Mario Theissen (BMW) zullen de nieuwste ontwikkelingen ongetwijfeld hoofdschuddend volgen. Kolles ligt al tijden overhoop met Toro Rosso en Super Aguri. Inmiddels vindt ook Theissen het gebruik van klantenchassis' een kwalijke zaak. Een gang naar de rechter wordt door beiden niet uitgesloten.

,,Het oorspronkelijke idee van de klantenchassis' is het helpen van de kleinere teams, zodat zij competitiever kunnen worden. Maar als die nieuwe regels daadwerkelijk hun intreden doen, zal ook de houding van deze renstallen veranderen”, wijdt Theissen uit op de website van Autosport.

,,Nu vechten twaalf teams voor hun eigen succes. Als we chassis' gaan verkopen, krijg je zes plus zes teams, of zes programma's bestaande uit vier auto's. Men zou daar eens goed over na moeten denken. Want het verandert de Formule 1. Ik prefereer twaalf onafhankelijke teams die vechten voor hun eigen succes.”

KVN