Racepictures
Daan de Geus
21 juni 2017
De betrouwbaarheid blijft de prioriteit voor Renault als motorleverancier. Qua performance blijft het om kleine stapjes vooruit draaien voor de Franse firma.
Dat gezegd hebbende, sluit Renault-topman Cyril Abiteboul in gesprek met Autosport niet uit dat er later in het seizoen ‘meer performance wordt gebracht’ aan de hand van nieuwe hardware: “Maar de betrouwbaarheid blijft op één staan.” Volgens Abiteboul is de betrouwbaarheid van de Franse V6 al verbeterd en zullen nieuwe motorexemplaren die Renault later in het jaar brengt nog beter zijn qua betrouwbaarheid. Een bijkomend voordeel daarvan ís echter mogelijk meer performance, zo stelt hij. “Want betere betrouwbaarheid betekent dat we meer kilometers kunnen afleggen met maximaal vermogen”, stipt Abiteboul aan. “Dat is iets waar ook Mercedes het recentelijk over heeft gehad. Voor ons is het niet anders: het geeft ons de mogelijkheid meer uit te proberen qua gebruik van de motor.” Te denken valt dan bijvoorbeeld aan – al noemt Abiteboul het zelf niet expliciet – het (langer) gebruiken van bepaalde motorinstellingen die bijvoorbeeld meer vermogen opleveren, zoals Mercedes vaak in Q3 van de kwalificatie doet. Renault wil de komende races meer gaan experimenteren met de engine settings, zegt Abiteboul, die ook nog maar eens herhaalt dat er in principe geen grote updates komen. “Het gaat vanaf nu om kleine, continue ontwikkelingen en verbeteringen.” “Het gat is nu sowieso zo klein, dat het om kleine stappen draait die uiteindelijk het verschil met de leiders moeten overbruggen.” Abiteboul maakte eerder ook al duidelijk dat klant Red Bull ‘een verkeerd beeld heeft geschetst’ van Renaults motorprogramma.
Dat gezegd hebbende, sluit Renault-topman Cyril Abiteboul in gesprek met Autosport niet uit dat er later in het seizoen ‘meer performance wordt gebracht’ aan de hand van nieuwe hardware: “Maar de betrouwbaarheid blijft op één staan.” Volgens Abiteboul is de betrouwbaarheid van de Franse V6 al verbeterd en zullen nieuwe motorexemplaren die Renault later in het jaar brengt nog beter zijn qua betrouwbaarheid. Een bijkomend voordeel daarvan ís echter mogelijk meer performance, zo stelt hij. “Want betere betrouwbaarheid betekent dat we meer kilometers kunnen afleggen met maximaal vermogen”, stipt Abiteboul aan. “Dat is iets waar ook Mercedes het recentelijk over heeft gehad. Voor ons is het niet anders: het geeft ons de mogelijkheid meer uit te proberen qua gebruik van de motor.” Te denken valt dan bijvoorbeeld aan – al noemt Abiteboul het zelf niet expliciet – het (langer) gebruiken van bepaalde motorinstellingen die bijvoorbeeld meer vermogen opleveren, zoals Mercedes vaak in Q3 van de kwalificatie doet. Renault wil de komende races meer gaan experimenteren met de engine settings, zegt Abiteboul, die ook nog maar eens herhaalt dat er in principe geen grote updates komen. “Het gaat vanaf nu om kleine, continue ontwikkelingen en verbeteringen.” “Het gat is nu sowieso zo klein, dat het om kleine stappen draait die uiteindelijk het verschil met de leiders moeten overbruggen.” Abiteboul maakte eerder ook al duidelijk dat klant Red Bull ‘een verkeerd beeld heeft geschetst’ van Renaults motorprogramma.
Gerelateerd nieuws
Red Bull in nood? Verkeerde vleugel veroorzaakt problemen in Vegas
22 november 2024 10:30 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Helmut Marko vernietigend over GP Las Vegas: ‘Krankzinnige stad’
21 november 2024 08:00 - GP Las Vegas