Mischa Bijenhof
28 juli 2013
Vooraf hadden zeer bij Marussia al niet veel vertrouwen in en dat bleek terecht. Jules Bianchi en Max Chilton eindigden in Hongarije op grote afstand van hun naaste concurrenten.
Omdat er tijdens de trainingen en de kwalificatie ook al niet veel vaart zat in de Marussia’s, besloot het team de race te beginnen op medium-banden. Hiermee hoopten Bianchi en Chilton door een langere eerste stint tijdwinst te boeken ten opzichte van hun collega’s, die vrijwel allemaal op de zachte Pirelli’s van start gingen. Het plan pakte niet goed uit: de twee eindigden als laatste en voorlaatste, op drie ronden achterstand van de winnaar Lewis Hamilton en op bijna een volle ronde achterstand van de Caterhams.
“De jongens hadden aan het eind van hun eerste stint al veel meer achterstand dan we hadden verwacht”, zegt teambaas John Booth. “Ze waren blij dat ze konden wisselen naar de zachte banden. Maar daarna moesten we weer wisselen naar medium en die sleten opnieuw zo snel dat er van onze plannen om beide coureurs maar twee stops te laten maken, niets terechtkwam. Dus moesten ze allebei nog een extra pitstops maken, en dat hielp natuurlijk niet mee in onze poging de achterstand op de rest beperkt te houden. Gelukkig gingen de pitstops wél vlot.”
Gerelateerd nieuws
FIA geeft fout met kraan op de baan in GP Japan toe: ‘Hadden moeten wachten’
21 oktober 2022 18:23 - GP Verenigde Staten
Frijns herinnert harde clash met Bianchi: ‘Jules liet de deur open, ik remde heel laat’
01 april 2020 09:26 - Nieuws