Vincent Sondermeijer
16 januari 2016
Tankstops keren mogelijk toch vanaf 2017 terug in de Formule 1. FIA-president Jean Todt gaat daarover komende week in overleg met de motorfabrikanten.
“Ik betwijfel persoonlijk ten zeerste of het wel een goed idee is om het bijtanken uit de Formule 1 te houden”, zegt Todt. “Dus we gaan het er volgende week over hebben.” Dat kan volgens Todt prima op maandag en dinsdag, wanneer al een overleg in Genève met de motorfabrikanten op de agenda stond.
In mei vorig jaar stelde de F1 Strategy Group, waar Todt ook deel van uitmaakt, een pakket reglementswijzigingen voor dat vanaf 2017 voor meer spektakel in de Formule 1 moest zorgen. De terugkeer van het bijtanken was daarvan een onderdeel. Een paar weken later was het plan echter alweer van tafel: de teams stemden unaniem tegen.
Todt denkt te weten waarom de renstallen dat deden. “Het ging erom dat het geld kost om de tankinstallatie overal mee naartoe te brengen”, aldus de Fransman. “Maar dat valt in onze moderne tijd van tegenwoordig echt wel mee. We praten over 50 duizend euro per jaar. Ik ben voor kostenbesparing, maar dit is dus geen groot punt.”
Oplossing motorkwestie ‘nabij’
Eigenlijk ontmoeten Todt en de motorfabrikanten elkaar in Genève om te praten over alternatieven voor het in november verworpen voorstel voor goedkope standaardmotoren. De motorbouwers hadden tot 15 januari de tijd om met ideeën te komen hoe de krachtbronnen in de toekomst simpeler, goedkoper en luidruchtiger gemaakt kunnen worden. Ook een verplicht minimumaantal klantenteams zal onderwerp van gesprek zijn. Todt verwacht weinig moeilijkheden. “Ik denk dat we dichtbij een overeenkomst zijn”, zegt hij. “Ik ben optimistisch. Het is voor de motorfabrikanten ook voor hun eigen bestwil om met een oplossing te komen, want het is ook hun kampioenschap. Dus als iedereen gewoon een beetje redelijk is, moeten we er wel uit kunnen komen.”
Eigenlijk ontmoeten Todt en de motorfabrikanten elkaar in Genève om te praten over alternatieven voor het in november verworpen voorstel voor goedkope standaardmotoren. De motorbouwers hadden tot 15 januari de tijd om met ideeën te komen hoe de krachtbronnen in de toekomst simpeler, goedkoper en luidruchtiger gemaakt kunnen worden. Ook een verplicht minimumaantal klantenteams zal onderwerp van gesprek zijn. Todt verwacht weinig moeilijkheden. “Ik denk dat we dichtbij een overeenkomst zijn”, zegt hij. “Ik ben optimistisch. Het is voor de motorfabrikanten ook voor hun eigen bestwil om met een oplossing te komen, want het is ook hun kampioenschap. Dus als iedereen gewoon een beetje redelijk is, moeten we er wel uit kunnen komen.”