Na de uitvalbeurt van Carlos Sainz en de problemen met het gaspedaal voor Charles Leclerc was de spanning voelbaar aan de Ferrari-pitmuur in Oostenrijk. Het werd teambaas Mattia Binotto zelfs even te veel: “Ik was zo nerveus, ik keek de laatste drie ronden weg.”
Het zag er in Oostenrijk goed uit voor Ferrari. Charles Leclerc had minder last van bandenslijtage dan Max Verstappen en had daardoor een betere pace terwijl Carlos Sainz dat voorbeeld kon volgen. Leclerc leidde de race in de slotfase na een inhaalactie op Verstappen en Sainz hoefde dat enkel te herhalen. De Spanjaard maakte zich op voor de inhaalactie, toen plots de motor van de F1-75 de geest gaf.
Sainz parkeerde zijn auto naast de baan in bocht 4, wat nog voor spannende momenten zorgden omdat de auto terugrolde. De Ferrari kon uiteindelijk geblust worden, maar zo waren de kansen op een één-twee verkeken.
Lees ook: Sainz kan uitvalbeurt niet bevatten: ‘Was een makkelijke één-twee voor Ferrari’
Daarna leek het van kwaad tot erger te gaan voor de Scuderia, aangezien Leclerc ineens melding maakte van problemen met zijn gaspedaal. Deze ging niet helemaal naar 0 procent, maar bleef rond de 20 tot 30 procent steken, zo gaf de Monegask na de race aan. Het zorgde voor flink wat gezweet aan de pitmuur van Ferrari, dusdanig dat teambaas Mattia Binotto even wat anders ging doen.
“Ik moet toegeven dat ik erg nerveus was”, zegt Binotto. “Ik was ook teleurgesteld door wat er met Carlos gebeurde. Maar ik was zo nerveus dat ik de laatste drie ronden van de race wegkeek”, geeft de Italiaan toe.
Lees ook: ‘Zege biedt Charles Leclerc enige hoop maar Ferrari blijft kwetsbaar’
Het is voor Ferrari al de zoveelste keer dat een krachtbron de geest geeft. Binotto vermoedt dat de problemen van Sainz vergelijkbaar zijn met die van Leclerc in Azerbeidzjan, toen hij van de leiding uitviel door een geplofte motor. “We moeten kijken wat er gebeurde”, aldus Binotto. “Is dit hetzelfde wat we in Bakoe hebben gezien? Zeer waarschijnlijk”, stelt hij.
Dat is ‘uiteraard een zorg’, maar Binotto heeft alle vertrouwen in zijn personeel. “Ze werken hard aan oplossingen.” Een oplossing voor de problemen met de krachtbron is er ‘duidelijk nog niet’. “Maar we hebben nieuwe elementen en ik weet hoe hard ze werken en hoe goed zij zijn. Ik kan erop rekenen dat het heel snel aangepakt zal worden”, besluit de Ferrari-teambaas.