Ferrari-teambaas Mattia Binotto ontkent dat zijn team tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië een fout heeft gemaakt door Charles Leclerc niet binnen te halen voor een pitstop. Hij vergelijkt het met de situatie van Lewis Hamilton in de controversiële Grand Prix van Abu Dhabi van vorig jaar: “Het gaat om baanpositie.”
Ferrari had in de Grand Prix van Groot-Brittannië de beste kaarten in handen toen Max Verstappen met vloerschade te maken kreeg. Hierdoor lagen de rode bolides een tijdje vooraan, totdat ze binnen kwamen voor hun pitstops. Door de safetycar laat in de race sloot alles weer bij elkaar aan, maar dat leidde bij Ferrari tot een opmerkelijke strategie.
Raceleider Charles Leclerc, die net als Carlos Sainz en Lewis Hamilton op de harde band reed, kreeg de opdracht van het team om buiten te blijven. Daarachter maakten Sainz, Hamilton en Sergio Pérez juist wel een pitstop waardoor Leclerc in de enerverende slotfase het bokje was en tot buiten het podium viel.
Lees ook: ‘De Galerij der Ferrari-blunders is weer een pronkstuk rijker’
Het resulteerde in een withete Leclerc en het vingertje van teambaas Mattia Binotto, die de Monegask wilde afkoelen. In een raceanalyse van Ferrari geeft Binotto toe dat hij de frustraties van Leclerc begrijpt. “We lagen comfortabel aan de leiding met een paar ronden te gaan en als je dan niet wint, is het logisch dat je teleurstelling voelt”, zegt Binotto. “Maar zijn teleurstelling is ook onze teleurstelling. We winnen samen, we verliezen samen.”
“Wij zijn net zo gefrustreerd als hij over zijn resultaat, want de manier waarop hij reed was geweldig en liet weer eens zien hoe sterk hij als coureur is”, vervolgt de Italiaan. “Charles verdiende het volkomen om de race te winnen, als de safetycar er niet was geweest.”
(Tekst loopt door onder de foto)
Positie wisselen
Die kwam er dus wel, maar voordat die er kwam was er de nodige onenigheid binnen het team. Sainz reed een tijdje voor Leclerc, maar de Monegask had meer snelheid en liet dat op de boordradio ook merken. Dat de twee pas in hun tweede stint van positie wisselden, en daarmee al wat kostbare tijd hadden verloren, leidde tot vragen bij de Tifosi.
Lees ook: ‘Charles Leclerc sprak op de radio alsof hij al kopman is van Ferrari, maar dat is hij niet’
“Het antwoord is simpel: het was op dat moment nog niet nodig en er was nog veel tijd om een beslissing te nemen”, legt Binotto uit. “Onze prioriteit is altijd het maximaliseren van de situatie met het oog op het beste teamresultaat. Alleen als dat doel in gevaar komt, moeten we ingrijpen. We hebben dit tijdens de tweede stint gedaan en van auto gewisseld toen Carlos niet snel genoeg was en onze concurrenten ons aan het inhalen waren.”
Pitstop voor Sainz, Leclerc rijdt door
Waar het wachten tot die positiewisseling al voor vragen bij de Tifosi zorgde, was het vooral de safetycarfase die tot frustratie leidde bij de fans van Ferrari. Leclerc reed door terwijl Sainz naar binnenkwam voor een setje van de zachte band.
Binotto verdedigt deze keuze van Ferrari. “Het was op dat moment een kwestie van gezond verstand om de leidende auto voorrang te geven door de baanposities te beschermen”, zegt Binotto. “Er is niets ongewoons aan deze strategie, we geven altijd voorrang aan de leidende auto en dus aan Charles in deze situatie.”
Lees ook: Frustratie en vreugde op boordradio Ferrari: ‘We hebben zoveel tijd verloren…’
“Hij reed op dat moment op versere banden, en als hij gepit had, zouden onze concurrenten precies het tegenovergestelde hebben gedaan en op bijna nieuwe harde banden baanpositie hebben veroverd”, stelt Binotto. “Denk maar aan Lewis Hamilton tijdens de seizoensfinale van vorig jaar in Abu Dhabi, toen hij buiten bleef”, doelt hij op de beslissing van Mercedes om de Brit niet naar binnen te halen tijdens een late safetycar-fase. Het kostte hem de zege en uiteindelijk zijn achtste titel.
“Tegelijkertijd besloten we Carlos op de tegenovergestelde strategie te zetten om alle mogelijkheden af te dekken”, vervolgt de Ferrari-teambaas. “Als we die splitstrategie niet hadden gedaan, hadden we het risico gelopen de race te verliezen en de overwinning aan onze concurrenten te geven”, meent Binotto.
Net voor de herstart kreeg Sainz de opdracht van het team om tien autolengtes tussen hem en Leclerc te laten, zodat hij wat ademruimte had. De Spanjaard gaf daar geen gehoor aan omdat hij onder druk van Hamilton en Pérez stond. Binotto ziet dit niet als het negeren van teamorders. “Absoluut niet. Hij maakte ons duidelijk dat hij zichzelf moest beschermen tegen de druk van achteren, daarmee beschermde hij ons doel om ze voor te blijven.”
“Als team waarderen we dit volledig en zijn we eensgezind”, voegt Binotto toe. “Zonder die voorkennis kan ik wel inzien hoe dit kan worden opgevat als Carlos die geen teamspeler is. Maar een paar ronden eerder wisselde hij zonder aarzelen of klagen van positie, waarmee hij duidelijk liet zien dat hij het team op de eerste plaats zet”, besluit Binotto.