Wie rijdt er nou komend weekend in de 2004 Audi op Brands Hatch? Jeroen Bleekemolen of toch Olivier Tielemans. Beide coureurs zeggen een contract te hebben en reizen vandaag naar Engeland af.
 
Olivier Tielemans raakte enkele weken geleden zijn plekje in het DTM-team Futurecom TME kwijt. Zijn investeerder (Henk van der Meene) weigerde vanwege tegenvallende resultaten de carrière van de Limburger nog verder te financieren en ging op zoek naar een vervanger. Tielemans liet het daar niet bij zitten en spande een rechtszaak aan om zijn stoeltje veilig te stellen.

Gisteren was de uitspraak. Maar veel wijzer zijn we niet. Klaas Tilma, juridisch adviseur en zaakwaarnemer van Tielemans, legt de zaak aan ons uit. ,,Er is destijds een driepartijen-contract getekend. De partijen zijn: Kodewa, waaronder het Futurecom DTM-team valt. RDM, een BV i.o. (in oprichting) van Henk van der Meene. En als derde partij Olivier Tielemans. Nadat wij Van der Meene hebben gedagvaard, is de naam van het bedrijf veranderd in Store Investments zonder ons dat te laten weten. Door die naamswijziging kon de rechter geen uitspraak doen. Als je Pietje beschuldigd, kan je Jantje er niet voor laten opdraaien. De zaak is dus op een formeel punt gestrand. Wel heeft de rechter aangegeven dat de zaak wat hem betreft niet klopt. Bovendien is Van der Meene veroordeeld in het betalen van de kosten. Goed nieuws voor ons.”Volgens Tilma is het contract, dat voorafgaand aan het seizoen is opgericht, dus nog gewoon rechtsgeldig. ,,Olivier zal zich dan ook gewoon braaf melden in Engeland.”

Opvallend die vastberadenheid. En dat terwijl vandaag bekend is gemaakt dat Jeroen Bleekemolen het stoeltje van Tielemans voor de rest van het seizoen overneemt. Bleekemolen reed in 2003 en 2004 in de DTM voor Opel. Bleekemolen: ,,Ik ben heel blij met deze kans. Ik ben al die tijd bezig geweest met een terugkeer. Voor mij is de DTM de leukste en beste serie om in te rijden.”

In Engeland zal Bleekemolen Tielemans dus tegen het lijf lopen. Maar volgens Allard Kalff, manager van Bleekemolen, heeft zijn pupil niks te vrezen. ,,Wij hebben een overeenkomst en wat er verder allemaal gaande is, weet ik niet. Het enige wat ik weet is dat Jeroen dit weekend rijdt.”

Zo stellig als Kalff is, is ook juridisch adviseur Tilma. ,,Wij hebben een contract en dat is door niemand opgezegd. De investeerders wilden van rijder wisselen. Het team heeft gezegd: prima zolang wij er maar geen problemen mee krijgen. Maar wij geven niet zo makkelijk op. Ze zijn een mentaal oorlogje aan het voeren en hopen natuurlijk dat Olivier afhaakt of rare dingen roept. Maar dat gebeurt niet. Olivier heeft een contract en rijdt komend weekend gewoon op Brands Hatch. Zo niet dan is het team in gebreke gebleven en dan hangen ze.”

Volgens Roger Peters, belangen behartiger van Henk van der Meene, liggen de zaken heel anders. ,,Het is heel simpel. De vordering van Tielemans was dat hij in Brands Hatch en de rest van het seizoen zou racen en zo niet een fikse schadevergoeding wilde hebben. In de uitspraak heeft de rechter alle vorderingen afgewezen. Voor ons is daarmee de zaak afgedaan. We hebben contact gezocht met het team en Audi. Wij zijn tenslotte contractueel verplicht een rijder te leveren en wij hebben ons oog op Jeroen Bleekemolen laten vallen. En Jeroen is door zowel het team als Audi goed gekeurd en rijdt dus komen weekend op Brands Hatch.”

Een woordvoerder van de DTM-afdeling Audi verklaart: ,,Voor de duidelijkheid: deze zaak heeft met Audi niks te maken. Futurecom is niet meer dan een klantenteam, zij bepalen dus wie er rijdt. Niet Audi. Maar wat ik begrepen heb, is dat Tielemans niet meer bevoegd is om voor het team te rijden. En dat er vandaag nog een persbericht naar buiten wordt gebracht over de nieuwe rijder.”

Jeroen Bleekemolen dus.